woensdag 4 juli 2018

Rioleringsproblemen

De riolering in onze appartementencomplex is slecht, dusdanig slecht dat we onverwacht een behoorlijke kostenpost gaan krijgen. De offerte was al de deur uit, de keuze is gemaakt, de stemming onder bewoners is geweest en men stemde voor de volle 100% JA. Nu nog een datum prikken voor wat betreft het vervangen van de riolering. Ik prees mezelf gelukkig dat ik nog geen ´shit´ over me heen had gekregen voor wat betreft mijn rioolaansluiting.

Helaas het heeft niet lang mogen duren, vorige week begon de ellende. Terwijl ik onder de douche stond viel het me op dat het water steeds hoger kwam maar voor de rest liep het wel weg, langzamer dan normaal weliswaar maar toch. Ik gooide er wat afwasmiddel in (youtube info) en dacht het zal wel loslopen. Vanochtend weer onder de douche en voor dat ik wist stond ik bijna met mijn voeten compleet in het water, verstopping.

Eerst zelf geprobeerd met een ouderwetse ontstopper en daar kwam tot mijn verbazing, grind en jawel je gelooft het gewoon niet, tegelafstandhouders naar boven. Toen wist ik genoeg, de vorige bewoner met zijn enorme kluservaring sloeg weer toe. Hij zou zo passen in het programma Help mijn man is een klusser en dan in de uitzending, doet wel wat maar weet niet veel.

Eerst maar eens de beheerder gebeld, nee het viel nog net onder mijn eigen beheer, namelijk tot aan de standleiding en wanneer het probleem zich daar bevond was het voor de kosten van de VVE. Dat klonk logisch en wist ik eigenlijk ook wel maar beter eerst informeren en dan pas in paniek raken. Ik heb daarna hetzelfde riool-ontstoppings-bedrijf ingeschakeld die wij ook gaan inhuren voor het vervangen van de rioolbuizen, dit bedrijf weet immers van de hoed en de rand.

Hij was er gelukkig al snel bij, eerst ging hij met een raar apparaat tekeer maar wederom bleek de vorige eigenaar met zijn briljante kluservaring e.a. verkloot te hebben. De ijzeren draad kwam uit een oude wasmachine aansluiting weer naar buiten, midden in mijn bijkamer. Verbaasd keken we met z'n tweeën naar het ijzeren draad dat parmantig zijn kop de lucht in stak.

De man krabde zich nog eens achter op het hoofd, wat is dit nu, mompelde hij. We probeerden het nog een keer maar nee, daar kwam weer het draad uit de verkeerde uitgang. Hoe is dit nu in hemelsnaam aangesloten. Hij wist gelukkig nog een oplossing, dan zuigen we het eruit, hopelijk zit het niet al te ver. Ik vertelde hem dat ik vanochtend zelf ook al e.a. eruit had gekregen dus hij had goede hoop dat dit zou lukken. Hij vertelde dat ik een superbelangrijke taak had, namelijk het luchtgat van de oude wasmachine aansluiting dicht houden zodat de zuigkracht zijn werk kon doen. Ik deed natuurlijk mijn uiterste best en ja hoor daar kwam de troep naar boven geknald. De hele douche zat eronder.

De man heeft nog netjes de grootste troep opgeruimd en wilde zelfs nog wel even voor mij dweilen maar ik meldde dat ik de douche toch een schoonmaakbeurt zou geven dus dat was niet nodig. We lieten de douche even goed lang en hard aan staan maar al het water werd netjes en snel afgevoerd zelfs nog beter als nooit te voren. Helemaal top dus.

Nu maar weer afwachten op de rekening. Deze maand is een hele dure maand, het is zelfs zo duur dat ik voor het eerst een keer niet spaar, helemaal niets, noppes, nada. Met een beetje geluk en zuinigheid hoef ik op deze manier geen geld over te boeken van mijn spaarrekening maar sla ik het spaarbedrag maar een keer over.




Geen opmerkingen:

Een reactie posten