donderdag 4 januari 2018

Afslanken

Dit jaar heb ik mezelf een aantal doelen gesteld, waarvan 1 genaamd afslanken. Let wel, dit is geen lijnen maar bewust worden met wat je in je mond stopt. Ik at in 2017 weer veel te veel zoet (chocola, koekjes en ga zo maar door) Nu is het afgelopen, ik voelde me er gewoon rot bij, zat slecht in mijn vel na zo'n zoete vreetbui. (beetje een groot woord want dat was het ook weer niet maar ik weet even niet hoe ik het moet omschrijven) Die 'sugerhigh' is leuk op dat moment maar als je van die suikerwolk afdondert is het niet meer zo leuk.

Dit jaar heb ik me als doel gesteld 5 kilo afvallen. Een realistisch doel, denk ik. Dat moet lukken maar het moet er natuurlijk ook afblijven. Het zal me ook enorm schelen in de portemonnee, ik haal dan hopelijk niet of nauwelijks nog koekjes, chocola, zoete instant coffee en nog meer van dit soort spullen uit deze categorie. Vorig jaar wilde ik dit ook maar deed ik het eigenlijk niet, ik vond altijd wel weer een reden om die pak koekjes in mijn mond te stoppen of och, het is maar die ene reep deze week. (of 2 of 3 in een week) Ik was er gewoon mentaal nog niet niet klaar voor maar nu wel.

Ik ben direct na de kerstdagen begonnen, wederom had ik me tegoed gedaan aan veel te veel lekkere dingen en voelde me niet goed. Dikke buik, opgeblazen gevoel maw teveel suiker gegeten in een te korte periode. Dit doe ik mezelf aan, dacht ik daarna, waar ben je mee bezig, je voelt je gewoon zo klote omdat je verslaafd bent aan suiker. Slecht voor mijn lichaam maar ook slecht voor mijn 'mindset'. Ineens ging de knop om. KABAAM !!

Ik noteerde een ruw afslank schema in mijn agenda en kwam tot de conclusie dat er ongeveer 1 kilo per maand af zou moeten. De ene keer zal het meer zijn dan de andere keer maar gemiddeld 1 kilo per maand moet lukken. Natuurlijk heb ik oud & nieuw ook heerlijk genoten van 2 stukjes kwarktaart, kleine hartige snacks maar geen oliebollen, appelflappen of iets wat daarop leek. Simpelweg omdat ik daar niet van hou. Ik heb bewust maat gehouden, ongetwijfeld kon het beter maar ik was er tevreden mee. Ik zal vol maar niet tot aan mijn nek, het was genieten met een grens.

Ik zal aankomend weekend voor het eerst op de weegschaal staan en dan met een startgewicht beginnen, dit ondanks het feit dat ik al eerder ben begonnen met opletten. De laatste keer dat ik mezelf woog was in de week voor kerst en toen woog ik.....86,1 kilo bij een lengte van 173  cm, zo daar ik heb het gezegd.

Ik weet dat ik het kan want ik heb al eerder deze methode toegepast, het opletten wat wel maar bovenal wat niet in mijn maag moet belanden. Ik ben toen ruim 23 kilo kwijt geraakt, het merendeel is er nog steeds af, zo'n 18 kilo maar de laatste 10 jaar zijn er weer de nodige kilo's  (5 a 6 kilo) bij aan geplakt.

Ik wil dus hier elke maand mijn vooruitgang bekend maken zodat ik een stok achter de deur heb. Waarom doe ik dat hier, als ik het in mijn omgeving zeg dan voel ik me bekeken. Alsof ik elke maaltijd & tussendoortje moet verdedigen want heel veel mensen verwarren afslanken met lijnen. De laatste is veel strikter.

Afslanken is in mijn ogen je bewust worden wat je eet, waarom je het eet en het belangrijkste is de volgende vraag, zou je dit je hele leven kunnen volhouden want anders is het allemaal voor niets. Ik neem altijd als voorbeeld het volgende, ik at bijvoorbeeld altijd 48+ kaas, toen ik de eerste keer aan het afslanken was ben ik 30+ kaas gaan eten. Toen ik daar eenmaal aan was gewend werd dat 20+ kaas maar dat smaakte mij totaal niet dus ben ik maar weer terug gegaan naar 30+ en dat heb ik erin gehouden. Zo koos ik toch voor een gezondere versie van wat ik eerder had.

Ik vraag me dan op dat moment af, kan en wil ik deze gezondere versie blijven eten voor de rest van mijn leven en bij sommige dingen is dat nee, dat wil ik niet en bij andere ja, geen probleem. Ik vind bijvoorbeeld magere melk helemaal niets en daarom doe ik dat dus niet. Wel geprobeerd maar ik vond het niets, leek meer water met een kleurtje. Hetzelfde geld voor  het kaas verhaal en zo ga je verder, wat past wel en wat past niet binnen jouw eigen persoonlijke afslankverhaal.

Het is het verhaal van de slak, heel langzaam moet mijn gewicht dalen en zolang dat het geval is ben ik tevreden. Misschien doe ik er wel een heel jaar over om 5 kilo kwijt te raken, zolang dat maar gebeurt is het oke. Hopelijk helpen jullie mij een klein beetje om niet weer de draad kwijt te raken.

4 opmerkingen:

  1. Zo doe ik het ook, producten van vol naar halfvol of mager en van 48+ naar 30+ (20+ vind ik net plastic ;-) daarnaast 3 hoofd maaltijden en 3 tussendoortjes.
    Het is voor mij nu de kunst om niet nog meer af te vallen maar te blijven hangen op mijn huidige gewicht.. dat doe ik nu al 7 maanden dus gaat goed.
    Heel veel succes gewenst.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hier gaat het ook goed. Nadat ik zoveel een aantal jaren geleden gewicht was kwijt geraakt is er tot nu toe nog steeds af. Er was destijds ongeveer 23-24 kilo afgegaan, heel lang stabiel gebleven (nog steeds) maar als je niet oplet sluipen die kilo's er toch stiekem weer aan. Er moet nu zo'n 5 a 7 kilo af maar streefaantal is 5. Goed opletten en nee zeggen mag.

      Verwijderen
  2. Ik vind 20+ wel lekker maar te duur in vergelijking met de 30+ van AH.
    Ik wilde ook 5 kg kwijt en dat is me gelukt nadat ik bij een medische checkup via het werk mijn bloedsuiker te hoog was. Daar schrok ik van. Ik heb een paar weekjes koolhydraatarm gegeten en de 5 kg vlogen eraf. Mijn bloedsuiker was ook na 2 weken weer prima.
    Het gaat erom om structureel gezonder te leven; minder eten en meer bewegen. Stapje voor stapje dingen veranderen en dan kom je er wel!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Precies stapje voor stapje, wat is wel lekker en wat niet, opletten met zoetigheden en dan met name alles waar chocola in zit (ik ben een rasechte chocoholic) en dan komt het vanzelf. Ik wil ook eens informeren naar een medische check-up, een soort APK want dan weet je precies hoe & wat.

      Verwijderen