donderdag 11 januari 2024

Laatste aflossing hypoytheek 2023

 Op de valreep eind vorig jaar toch nog een aflossing gedaan. Ik loste €1500 extra af en daarmee kwam het totaal op €4000 voor wat betreft 2023. Dat bedrag loste ik extra af op mijn hypotheek. Dat scheelt mij per maand €22,17 wat ik niet meer hoef te betalen voor mijn hypotheek. Dat ging eigenlijk vrij soepel. Ik los niets af wat ik niet kan missen maar met al die loonsverhogingen & belastingvoordelen kwam dit bedrag er uiteindelijk uit. 

Het feit dat ik nu zelf de aflossingen in beheer heb en niet meer die rare lange trage procedure moet doorlopen helpt ook enorm. Je lost wat eerder kleinere bedragen af zodat je dat eigenlijk direct merkt. Ik heb 1 keer €250 afgelost om het nieuwe systeem uit te proberen, daarna 2 keer €500, 1 keer €1250 en 1 keer €1500. Veel makkelijker allemaal. 

Trots als ik was realiseerde ik mij ineens dat het nettobedrag nu onder een bepaalde grens was gekomen namelijk onder de €300. Ik betaal volgend jaar netto €294 en een beetje per maand voor mijn hypotheek. Ik laat eens in de zoveel tijd de hoogte van mijn hypotheekrenteaftrek nakijken zodat dit gelijke tred houdt met mijn aflossing. 

Het moet niet zo zijn dat na verloop van tijd de belasting denkt, verhip ze heeft wel heel veel afgelost maar nooit haar hypotheekrenteaftrek bij laten stellen met andere woorden 'wij betalen eigenlijk haar extra aflossing, wij gaan dat eens even terugvorderen'. Nee, dat wordt elke 2 a 3 jaar aangepast zodat dit geen problemen oplevert. 

Tot nu toe ben ik uitermate tevreden. Ik hoop binnen 8 jaar, als alles volgens plan verloopt (maar dat doet het leven zelden) hypotheekvrij te zijn. Ik ben dan ahum.....58, 59 jaar en het geld wat ik dan niet meer nodig heb voor mijn hypotheek hoop ik dan voor mijn extra pensioen te gebruiken. Daar ben ik nu ook al mee bezig maar dat kan altijd beter. 


Geen opmerkingen:

Een reactie posten