donderdag 21 januari 2021

Werken aan mijn jaardoelen

 Een van mijn jaardoelen is nieuwe recepten proberen. Ik wil proberen om elke maand 1 compleet nieuwe recept te proberen. 

Afgelopen woensdag was het zover of liever gezegd, nu ik eraan denk dat was al het tweede nieuwe recept dat ik uitprobeerde. De eerste was een spinazie-omelet-wrap met zalm, kruidenboter en nog meer spinazie. Het was een vreemd gezicht, een knalgroene omelet. Hij was echter heerlijk en zeker voor herhaling vatbaar. Deze schaar ik echter onder de noemer lunch recept. Die blijft. 

Er moest dus nog een recept worden uitgeprobeerd voor het avondeten en dat werd dus afgelopen woensdag. Het moest iets zijn waar ik normaal niet over zou nadenken en wat werd het 'vegetarische bietenburgers' Ik werd er zelf stil van, bieten! De laatste keer dat ik bieten at was toen ik nog in het ouderlijk huis woonde dus wat zal het zijn, zo'n 24 jaar geleden. Wat vond ik ze vies, ik at ze met hele lange tanden en kokhalsneigingen m.a.w. jeugdtrauma.

Maar toch ging ik ervoor, de kikkererwten uit blik werden afgespoeld en gebruikt als basis. Aansluitend gooide ik verse peterselie, een rode chilipeper, komijn, paneermeel er doorheen en toen..... raspte ik 2 knollen/bollen ? bieten erdoorheen. Ik vond het er allemaal wel heel erg droog uitzien en besloot toch meer olijfolie er door heen te gooien (fout nr 1) wat ik ook heel vreemd vond, er stond geen enkele vorm van een meelsoort bij het recept (fout nr 2) hoe kan dit dan in hemelsnaam aan elkaar binden dacht ik nog. Ik bleef echter het recept volgen en bakte 2 hamburgers in de koekenpan, ze vielen helemaal uit elkaar. Duh! oke, mislukt weg ermee. Gelukkig had ik reserve want ik had me een beetje verkeken op de hoeveelheid hamburger en de grootte van het broodje. 

Voordat ik hamburgertje 3 en 4 erin gooide besloot ik wat meer paneermeel er door heen te kneden. (had ik nu maar amandelmeel gedaan) Het werd wel wat beter en ik kon ze gebruiken maar toch vielen ze nog vrij gemakkelijk uit elkaar. Het lukte mij toch om ze redelijk heel op/in het broodje te krijgen. Ik had 2 broodjes waarvan 1 ingesmeerd met sourcream en de ander met avocadopuree (zelfgemaakt), wat plakjes geitenkaas erbij, ruccola erop en hups daar was mijn avondeten. 

Het was redelijk te doen, ik heb ze alle twee opgegeten. Bij elke hap dacht, ik eet bietjes en het is goed te doen, een wonder. De groente hoeveelheid heb ik die avond echt wel gehaald. Ik ga dit recept zeker nog een keer proberen en dan gooi ik amandelmeel er doorheen zodat alles gewoon wat steviger wordt zodat de hamburgers er ook ook blijven uitzien als hamburgers. 

Maar het was een persoonlijke overwinning, ik at bietjes. ๐Ÿ˜œ


4 opmerkingen:

  1. Ik vind bietjes ook gruwelijk. Knap van je!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ook ik vorige week voor t eerst sinds mijn jeugd weer eens bietjes gegeten, als traybake met aardappels en worteltjes uit de oven, met een honing ricotta sausje, het was echt onverwacht smullen!!!

    BeantwoordenVerwijderen