dinsdag 26 januari 2021

Groene vingers

 Daar kan ik heel kort in zijn, heb ik niet. Dat weerhoudt mij er echter niet van om e.a. te proberen. Ik ben dan ook niet de beroerdste om 'deskundig' advies in te winnen. (internet) Een van mijn jaarlijkse probeersels is het opkweken van een avocado. Het lukt mij om deze op te laten komen en dan begint het gevecht, het wordt een lange pier met 2 bladeren en in het tweede jaar gaat de plant dood. Klaar, dit is het standaard werk bij mij. Elke keer weer, dat vraagt dus om een andere aanpak. Als het een niet lukt dan door naar de volgende. Ik heb niet gefaald, ik heb geleerd dat het zo niet moet. 

Dit jaar nadat ik 'deskundig' advies had ingewonnen besloot ik deze op te volgen en ondanks dat alles in mijn hart zei, niet doen, waarom ga je dit doen heb ik het gedaan. Het avocadoplantje begon net nadat ik hem had verpoot zijn kopje te laten groeien, hij was net, denk ik 1 centimeter uit de pit. Ik knipte hem rigoureus af. Wat erg toch, ik zat me te verontschuldigen aan de pit. Sorry, dit moest. Het is me verteld dat dit beter voor je is. Het duurde even maar wat kreeg ik ervoor terug...eerst weer een hele lange pier maar nu met heel veel vertakkingen en wat ben ik trots op dit plantje. 

Gesterkt door dit succes heb ik enkele weken (6) geleden een mango pit geprobeerd, dit is de eerste keer dat ik dit probeer. Wat zit de pit toch mooi in de vrucht. Het is alsof je een portemonnee openmaakt om erbij te komen. Weer advies ingewonnen en aansluitend de pit in een vochtig doekje ingewikkeld en vervolgens in een plastic zak weggelegd. Het vochtige doekje elke week vervangen anders verschimmeld de pit en dan zou hij moeten gaan uitlopen....dus niet. Ik ben het zat, er zit nu een heel klein piemeltje aan de pit (ik kan het echt niet anders omschrijven) en aan de bovenkant komt er heel voorzichtig iets groens uit maar dan moet je wel de loep erbij halen.  In de pot ermee, hij moet er maar klaar voor zijn hoor. Misschien groeit het nu wat sneller omdat ik hem op de vensterbank heb gezet. 

Deze pogingen van mij hebben soms ook rare successen. Vorige jaar had ik een tomatenboom, nee echt waar. Hij was 2,5 meter en er zaten ongeveer zo'n 15 cherrytomaten aan. Wat ik heb gedaan, ik weet het niet maar hij werd groter en groter. Ik realiseerde me pas later dat ik de tomatenboom gewoon halverwege had moeten inkorten dan was de oogst waarschijnlijk nog beter geweest. Nu heeft dat ding alleen maar energie in het groeien gestopt. Aardbeien in november is ook zo iets raars maar ik had ze en de aardbeienplanten stonden gewoon buiten. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten