zondag 4 augustus 2019

Schrik

Eind mei/begin juni was ik s'avonds in de douche bezig met omkleden en ik gaapte eens uitgebreid met mijn armen wijd gespreid toen ik een raar plekje zag in mijn rechterborst. Wat is dat nu? Spiertje verrekt?  Ik raakte niet gelijk in paniek omdat ik ook diezelfde week weer eens de maandelijkse periode zou moeten krijgen en dat betekent altijd dat mijn hele lichaam van slag is.  Ik beloofde mezelf het in de gaten te houden. Gedurende een aantal weken heb ik dat ook gedaan.

Twee weken geleden constateerde ik dat het er nog zat en toen was ik het zat, afspraak gemaakt bij de huisarts die gelijk tijd voor me had, dus zo gezegd zo gedaan. Het bleek een studentarts te zijn die vroeg of ze het e.a. mocht filmen, akkoord zolang ik maar niet in beeld kom. Nee, ze filmde alleen zichzelf zodat ze haar gedrag tijdens het gesprek later kon terugzien met haar begeleider en overleg kon plegen v.w.b. verbeterpunten.

Ik werd onderzocht en legde zelf ook uit hoe en wat. Ze heeft me direct voor de zekerheid een verwijsbrief gegeven voor een mammografie. Ze zag zelf ook het plekje, het ziet er een beetje vaag uit als een rondje in een cirkel (en dat is best wel heel vaag hoor) Eenmaal in de auto besloot ik direct te bellen zodat ik dit niet zou vergeten en tot mijn stomme verbazing bleek dezelfde ochtend nog een plekje vrij of ik niet wilde komen, natuurlijk. Vrij genomen van werk, wat gelukkig kon zonder enig probleem en daar ging ik.

Een mammografie, m.a.w. tietenpletterij en aansluitend een echo. De echo was niet afgesproken maar de verpleegster meldde dat ze dit toch wilden doen. Toen ik daar op zat te wachten, dat was na de mammografie sloeg even de paniek toe, waarom dan toch de echo, hadden ze wat gezien. De dokter maakte gelukkig direct korte metten met mijn paniek door nog tijdens de echo te meldden dat er niets te zien was.

Het plekje/bobbeltje hoort blijkbaar gewoon bij mij maar hij drukte mij wel op het hart om dit toch altijd even in de gaten te blijven houden. Eenmaal thuis bleek dat ik een voicemail bericht had van de (student)huisarts waarin ze meldde toch ook voor een echo te willen gaan. Ik belde haar terug (en na ellenlang in de wacht te hebben gestaan) meldde ik haar dat ik was geweest en dat ook de echo ook al was gedaan. Zij opgelucht en verbaasd dat ik zo vlug was geholpen en ze was helemaal opgelucht toen ik meldde dat ik schoon was.

1 opmerking:

  1. Wat schrikken zeg. Fijn dat je gelijk de uitslag kreeg en dat er niets was

    BeantwoordenVerwijderen