zaterdag 10 februari 2018

Tomatensoep

In mijn zoektocht naar mogelijkheden om meer groente binnen te krijgen kreeg ik plotseling een idee. Ik mag graag een heerlijke tomatensoep naar binnen slurpen. Nu is dat echter altijd wel uit een pakje, dat moet ik toch ook zelf kunnen dacht ik stoer. Op de markt een tros tomaten gehaald. Thuis had ik gelukkig al het benodigde restant van de ingrediënten die in het recept stonden bij toeval in huis.

Op internet was ik op een redelijk makkelijk recept gestuit dus toog ik vandaag aan de slag. De gehaktballetjes kan ik nog wel zonder recept maken dus dat ging zonder al te veel problemen goed. Even goed koken en de ballekes waren klaar, uit de pan halen, apart zetten en weer door. Uitje gesneden, knoflook erin en een klein beetje gember. Hupsaflaps het begin van de soep lag in de pan.

Toen de tros tomaten, mmmm dat zijn er wel heel veel. Snijden dan maar, klein blikje tomatenpuree erbij. Ik kon echter dat stomme recept nergens meer vinden dus ik deed het hele blikje er maar bij. Daar begon de twijfel al, moet er wel zoveel in en waarom dan toch weer iets uit het blik maar goed ik had in ieder geval de tomaten van de markt gehaald. Alles gedurende een goed kwartier laten doorkoken en dan, pureren met die hap.

De soep werd met een staafmixer geprureerd, even proefen....gatverdamme wat zuur. Ohh laat ik nou dan toch de room vergeten. Gelukkig had ik die al klaar staan en ook dat werd erdoorheen gegooid. Het werd iets minder zuur maar nog steeds niet te eten. Ok, dan dat gehele flesje er maar in gooien. Mmmm dat smaakt al iets beter maar nog steeds een zure nasmaak. (is dat misschien normaal of ben ik dat gewoon niet gewend) Ik dook in de koelkast en haalde er een oud bakje ongeopende kruidenboter uit, ik klooide maar gewoon wat aan op dat moment. Ik wilde namelijk de soep niet weggooien, ik had er inmiddels teveel werk ingestoken. Het moet en ik zal het eetbaar krijgen.

De balletjes gingen erbij en ik liet het geheel nog heel even doorkoken. Ineens realiseerde ik me iets die kruidenboter die is nog van vorig jaar Ohh, knudde...is die kruidenboter nog wel goed, straks zit ik mezelf te vergiftigen. Pfff gelukkig eind april geen probleem dus.

Ik had van ellende de soep niet meer geproefd, wat een geneuzel zeg. Ik schepte op en stiefelde richting de woonkamer om aan mijn eerste echte van af de basis gemaakt tomatensoep te beginnen. Hij was oke, niet superlekker, niet superslecht, nog steeds die zure nasmaak maar stukken beter dan waarmee ik begon. Ik vermoed dat ik teveel tomatenpuree erin heb gegooid of misschien dat de tomaten niet helemaal je-van-het-waren. Wie het weet mag het zeggen, wie nog een recept heeft voor een super-lekker- zelfgemaakt vanaf de basis tomatensoep mag het ook zeggen.

Het moet echter wel te pureren zijn anders krijg ik het niet naar binnen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten