woensdag 7 februari 2018

Statiegeld blikjes

Nu ik vaak naar mijn werk wandel valt me een ding op, de blikjes drinken (meestal energy drinks en alcohol) liggen overal op straat. Mocht er ooit statiegeld op komen, wat ik graag zou zien gebeuren, word ik rijk. Ik zou dan een plastic zak meenemen en een grijphulp en terwijl ik naar mijn werk zou lopen alle zwerf blikjes oprapen. Alleen al vandaag op de weg terug kwam ik er zo'n 5 tegen. Ik wil ze wel oprapen maar durf het niet goed omdat ik niet weet waar het vandaan komt en wie eraan heeft gezeten. Ik heb bovendien (nog) geen grijphulp gehaald.

Ik zou vervolgens een grote bak/doos/vuilnisemmer in de schuur zetten en een keer in de zoveel tijd als dat ding vol zou zitten die blikjes wegbrengen. Ik geef het zo toe, ik raap ze niet op omdat er (nog) geen statiegeld op zit. Zwak excuus, ik weet het maar ik vindt het smerig, als er statiegeld op zou komen zou deze jongedame het echter wel doen. (buigt schaamtevol het hoofd) Bierflesjes en frisdrankflessen met statiegeld raap ik wel op, kijk alleen niet hoe.



Heel af en toe raap ik wel eens wat op, als er in de buurt een vuilnisbak staat zodat ik het direct kwijt kan. Laatst zag ik in de supermarkt een hoop lege flessen frisdrank bij de inleverautomaat staat, het waren flessen met statiegeld maar omdat deze van een andere supermarkt waren had men ze hier gedumpt. Blijkbaar wilde men niet even verderop in de straat het bij de juiste supermarkt inleveren, dit gebeurt wel eens met het huismerk van de diverse supermarkten. Nou, geen probleem hoor, ik lever die flessen wel bij de buren in, ik ga toch die kant op.

Er zou een hoop vuilnis uit de natuur verdwijnen als er statiegeld op blikjes en kleine plastic flesjes zou worden ingevoerd. Bovendien ben ik ervan overtuigd dat minderbedeelden er een leuk zakcentje mee zouden verdienen. Je ziet het wel vaker in landen die wel statiegeld hebben ingevoerd. Het is volgens mij een win-win situatie.

5 opmerkingen:

  1. Je verwoord wat ik dus afgelopen week nog dacht. Ik ga altijd op de fiets naar mijn werk en ik blijf me er over verbazen. Dat er toch nog steeds mensen zijn die de weg naar de prullenbak niet weten. Als er een prullenbak staat raap ik het inderdaad ook direct op, dat helpt dan weer iets.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Soms staat er een prullenbak op nog geen 5 meter. Ook in het gebouw waar ik werk en waar er gestudeerd wordt sta ik soms met mijn ogen te knipperen, dump het maar van je af maar vooral niet in de prullenbak.

      Verwijderen
  2. Ik ga graag en regelmatig wandelen en ik ergerde me altijd aan alle zooi die overal lag. Tegenwoordig neem ik dus een plastic tasje mee, raap alle flesjes, blikjes en eventuele andere meuk op en neem dat mee naar huis (een tasje per keer dus). Thuis mik ik plastic en blik in de plasticcontainer, glas in de glasbak of ik lever het in voor statiegeld. Sinds ik dat doe erger ik me een stuk minder.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Dat vind ik best erg zeg! Hier in de Achterhoek zie ik dit gelukkig niet zo vaak. Hoewel er inderdaad zo nu en dan wel een blikje in de berm rondslingert.

    Huisvlijt

    BeantwoordenVerwijderen