zondag 14 januari 2018

Sparen

Ik spaar, waarom doe ik dat, nou niet omdat ik dan zoveel rente ontvang. Nee, ik spaar om 'dingen' te kopen. Ik spaar om op vakantie te gaan, een nieuwe keuken in de toekomst en ga zo maar door. Begin januari besloot ik om mijn bioscoop abonnement op te zeggen. Ik vond het heel leuk maar ik kreeg een gevoel van moeten...ik moet naar de bioscoop omdat ik mijn abonnement eruit wil hebben. Het werd min of meer een verplichting in mijn hoofd.  Ik realiseerde me dat ik die €20 per maand totaal niet mistte dus besloot ik deze per 1 februari bij mijn maandelijkse spaarbedrag te plaatsen.

Sinds 1 januari betaal ik ook ongeveer €25 euro minder aan hypotheeklasten omdat ik een extra aflossing heb gedaan. Ik twijfelde heel even of ik dat bedrag wat ik minder hoef te betalen ook bij het spaarbedrag optel. Het is nog even het eerste salarisstrookje afwachten maar ik denk dat het maandelijkse spaarbedrag nog iets hoger gaat worden. Ik zet dit jaar vol in op het sparen, voor nogmaals een extra hypotheek aflossing en er gaat extra geld naar het spaarpotje voor een nieuwe keuken in de toekomst. In dat potje Keuken staat nu nog maar zo'n €1800 dus dat moet nog even goed worden aangevuld. Ik denk dat ik bij zo'n €5000 maar eens begin met rond kijken naar een nieuwe keuken. Het is gelukkig niet zo'n heel grote keuken dus bij dat bedrag kan ik een beetje beginnen met rondkijken en beslissen (doe ik stiekem nu ook al) wat ik er allemaal in wil hebben.

Dit jaar wil ik ook op vakantie, het wordt waarschijnlijk een rondreis door Schotland. Ik heb begroot dat dit in totaal zo'n €1000 zal gaan kosten, alles erop en eraan. Er zit zo'n €600 in het vakantiepotje dus ook daar moet nog ea bij komen. Meestal gebruik ik de helft van mijn vakantiegeld om het vakantiepotje bij te vullen en de andere helft gaat naar de extra aflossing. Als ik dit zo lees denk ik bij mezelf, je legt jezelf wel heel veel druk op maar ik ga ervoor. Wie niet waagt wie niet wint. Ik zie wel hoever ik kom. Ik ga niet elk jaar op vakantie dus wanneer ik dan toch ga wil ik ook iets leuks, interessants en ga zo maar door.

Ik werk met de methode, 'beloon eerst jezelf' Het spaarbedrag gaat elke eerst dag van de maand eraf. De rest van de maand moet ik het dan doen met het geld wat ik over hou. Dat gaat heel redelijk, wat ik niet heb kan ik ook niet uitgeven. Wanneer de maand krap wordt dan hou ik de hand op de knip, ik zorg ervoor dat ik nooit rood kom te staan en dat lukt vrijwel altijd. Ik hou soms zelfs ea over wat dan natuurlijk direct naar de spaarrekening gaat.

Ik vindt dat ik niets te kort kom, ik ga regelmatig buitenshuis een bakkie halen, ga af en toe uit eten of ik pak een bioscoopje. Ik koop regelmatig kleding, schoenen en andere persoonlijke items. Ik ben tevreden met wat ik kan en ik ben tevreden met wat ik heb. Ik geef het toe, ik wil best iets meer zodat ik niet hoef op te letten aan het eind van de maand maar over het algemeen mag ik niet klagen.

3 opmerkingen:

  1. Leuke spaardoelen! Heb je alleen spaarpotjes of daarnaast ook een spaarrekening zonder speciaal spaardoel? Gewoon dus reservering in het algemeen, voor onverwachte tegenvallers?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, een buffer waar ik niet of nauwelijks aan kom. Toevallig eind 2017 wel gedaan om een grotere extra aflossing vwb hypotheek te doen dat bracht meer op dan de rente.

      Verwijderen
    2. Goeie beslissing, heb ik ook gedaan.

      Verwijderen