donderdag 2 november 2017

Stand aandelen

Ik blijf een beetje hangen tussen de €2300 en de €2500 euro. Nu moet ik ook eerlijk zeggen dat ik dit jaar werkelijk helemaal nog niets heb gekocht/verkocht. Ik ben dus om het zachtjes uit te drukken geen actieve belegger, volgens mijn profiel ben ik een risicovolle belegger maar momenteel staat mijn portefeuille op behoedzaam.

Volgend jaar ben ik van plan wat actiever te worden en mij meer te richten op de dividend aandelen. Ik heb werkelijk geen verstand van beleggen maar en ik heb het al een keer eerder gezegd als een gorilla het kan, dan moet het mij toch ook lukken.

Het geld wat ik destijds (en nog steeds) heb ingelegd was allemaal geld wat ik bij elkaar had geschraapt van euroclix, moneymiljonair enz. en om eerlijk te zijn een heel klein beetje van mezelf. Ik begon in 2010 en in de loop der jaren heb ik door middel van dividend uitkeringen en het geld van eerder genoemde sites ea bijgekocht en soms, heel soms aandelen verkocht mijn portefeuille uitgebreid. 

Afgelopen week ben ik de site van mijn 'online broker' (bij dit woord  krijg ik altijd het gevoel dat ik in drugs handel) gaan uitpluizen om uit te zoeken wat mijn rendement sinds het jaar 2010 is. Het bleek meer dan 50% te zijn. Ik heb natuurlijk het 'geluk' gehad dat ik ben ingestapt toen het zeer slecht ging met de wereld economie.

Afgelopen week heb ik mijn eerste aankoop van 2017 gedaan. Het is een bedrijf wat elke maand dividend uitkeert en in de diverse lijstjes van beleggers hoog op de lijst staat om precies die reden. Het was en is een redelijk goedkoop aandeeltje maar omdat ik dus niet heel veel geld op de rekening had staan kon ik er maar 8 kopen. Ik besloot het toch te doen om eens te kijken of dit aandeel echt wat oplevert en mocht dat inderdaad zo zijn dan zal ik volgend jaar er meer van kopen.

De aandelen die ik niet zelf beheer gaan meer dan uitstekend (het is de laatste twee maanden hard gegaan) en ik heb voor het eerst sinds ik mijn aandelen daar naar toe 'verhuisde' meer dan €1000 euro winst. Dat krijg je niet als je het op de spaarrekening zet, het rendement van die beleggersrekening is ongeveer 10%.

De aandelen die ik zelf beheer zijn meer een 'speledingetje' en de aandelen die ik laat beheren zijn voor 'later' oftewel een pensioen aanvulling.

Mijn vraag aan jullie is, mits je belegt hoe kies je de aandelen uit. Ik ga als volgt te werk. Ik struin het internet af naar lijstjes van beleggers. Dan kies ik de goedlopende goedkope aandelen eruit om vervolgens te gaan kijken of ik de website van het bedrijf kan vinden zodat ik weet wat voor een vlees ik in de kuip heb. Dan kijk ik of het aandeel de afgelopen jaren stabiel is geweest en in het geval van een dividend aandeel kijk ik of de uitkering ook stabiel is maw wat heeft het bedrijf  bijvoorbeeld de laatste 10 jaar uitgekeerd of gedaan qua waarde van het aandeel.

Het is wel zo dat je duidelijk ziet dat er een economische crisis is geweest en dat neem ik wel mee in mijn overweging. Het aandeel wat ik wil kopen moet sinds het dieptepunt van de crisis wel weer de weg omhoog hebben gevonden want als dat nog niet is gebeurt zit er iets niet goed in het management van dat bedrijf.

Graag hoor ik van jullie.

2 opmerkingen:

  1. Reacties
    1. prospect capital corp oftwel PSEC, een bedrijf wat investeringen in bedrijven doet/maakt. Is het goed of niet goed, de tijd zal het leren. Duur waren ze niet en het is een probeersel.

      Verwijderen