zaterdag 18 juni 2022

Balkon renovatie

 Op 7 juni jl. begonnen ze met de balkonrenovatie bij ons appartementencomplex, het was nodig als ik mijn eigen balkon zo bekeek. Ik kreeg het niet meer schoon, het sloeg groen uit en de coating liet los. Ze doen voor en achter. We krijgen een nieuwe coating. Achter is al helemaal gedaan en ik heb het net vanmiddag, ja met deze hitte (30+) helemaal schoongemaakt. Ik kon niet anders, de rest van de week moet ik werken dus ik moest wel. Echter, lekker rustig aan gedaan, krukje erbij en het was gedeeltelijk in de schaduw dus het ging allemaal wel. Het balkon voor ook maar gedaan omdat daar nog net een klein beetje schaduw was waardoor ik de ramen nog net kon doen. 

Dinsdag 7 juni werden eerst aan de achterzijde alle balkons geveegd en alle losliggende 'onderdelen' verwijderd. (veel blad, bloemen ed die uit ons bos op de balkons dwarrelen) Aansluitend werden ze allemaal met een zeer hoge drukspuit schoongespoten zodat alle loszittende schilfers werden verwijderd. Daarna werden al een aantal balkons voor de eerste keer gecoat, ook de mijne. Ze hadden daarvoor het afvoerpijpje van mijn CV ketel omhoog gezet (begrijpelijk) om er goed bij te komen.

Maar nu deed het volgende zich voor, doordat ze er aan hadden lopen draaien lekte hij en je raadt het al....op mijn nieuwe coating die nog niet droog en uitgehard was. Het gevolg was dat je precies de lekkage kon volgen op de nieuwe coating. Het was vrijdagavond toen ik dat ontdekte dus ik had even de tijd om te bedenken hoe ik dit ging oplossen. In het weekend besloot ik het afvoerpijpje even te verwijderen en weer in elkaar te zetten met afdichtingstape zodat er geen lekkage meer plaatsvond. Zo gezegd, zo gedaan en het werkte (en werkt) perfect. 

Op maandag even met de werklui gesproken en ze waren toch al af plan om de achterzijde nog even na te lopen want ik was niet de enige met een afvoerpijpje dat was gaan lekken. S' avonds kwam ik terug en er zat een nieuwe coating op en er was geen lekkage meer opgetreden waardoor nu de coating wel goed uitgehard was. 

Ook had ik in hetzelfde weekend het balkon voor al voor het grootste gedeelte leeggeruimd en dat was maar goed ook want die maandag begonnen ze ook al aan de voorkant. Alle balkonplanten staan nu tijden in mijn woonkamer (gezellig) zodat de voorzijde gedaan kan worden. De nieuwe coating zit ook daar inmiddels op de vloer maar weer had ik pech, het is niet helemaal goed gegaan, Ik kan de ondervloer er doorheen zien. Daar ging ik dus weer richting de werklui, het was geen probleem. Ze zijn toch nog niet klaar en ze zullen mijn balkon voorzien van een tweede coating. Het is tot op heden nog niet gebeurt, dus ik hou het goed in de gaten opdat ze het niet vergeten. 

De ene bewoner vindt de glans schitterend, de ander vindt het vreselijk maar als we hadden gekozen voor de matte versie waren we duurder uit geweest. Het voordeel van zo'n ogenschijnlijke gladde vloer is dat het zeer makkelijk schoon te houden is. 

Al met al ben ik tevreden, de nieuwe coating glanst mij tegemoet. Het zit er strak op, eerst dacht ik het ziet er zo glad uit dat ik op mijn 'bek' ga als het heeft geregend maar dat heb ik even getest maar geen probleem, stroef genoeg. Elke keer doen we iets om het complex te verbeteren, we kunnen niet alles ineens (ivm achterstallig onderhoud dat is opgebouwd in de jaren dat er niets werd gedaan) maar elk jaar kleine verbeteringen. Een rustjaar (geld sparen) gevolgd door een actief jaar. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten