maandag 31 mei 2021

Kaakproblemen

 Sinds een jaar of zeven ben ik mij ervan bewust dat ik s'nachts mijn gebit klem, let wel geen tanden knarsen maar echt klemmen. Ik doe dat voornamelijk in tijden van stress. Ik kocht mijn huis in 2014 en dat is een van de meest stressvolle momenten in iemands leven. ( incl verhuizen en verbouwen)  Destijds kwam het aan het licht omdat ik enorme hoofdpijn ontwikkelde. Ik vertelde dat een van mijn collega en zij opperde dat klemmen misschien wel het probleem kon zijn. Diezelfde dag kocht ik een bitje via internet en na 2 weken was ik van mijn hoofdpijn af. 

Echter het bitje was niet heel erg goed bestand tegen mijn klempartijen en ze gingen om de haverklap kapot omdat ik er s'nachts dwars doorheen beet. Ik zocht mijn heil bij de tandarts en ik kreeg een echt bitje aangemeten. Dat gaat over het algemeen heel goed. Echter vorige week dacht ik wel zonder te kunnen....hoe dom kun je zijn. Ik droeg het bitje 2 nachten niet en nu is mijn linkerkaak zwaar overbelast en geirriteerd. Als ik heb gegeten krijg ik zelfs oorpijn van het kauwen. Een van mijn kiezen die het zwaar hebben gehad is zo pijnlijk dat bij het minst of geringste er een waarschuwing wordt gegeven dat hij met rust gelaten wil worden. 

Afgelopen vrijdag belde ik de tandarts op, ik wilde weten of het niet iets anders was en of ik niets kapot had gemaakt. De tandarts was echter net gevaccineerd en daar behoorlijk beroerd van en was er dus niet, ik moest een andere oplossing vinden. Aha, mijn paradontoloog dan daar maar naar toe.  Foto gemaakt, gechecked maar alles bleek nog heel. Het advies was paracetamol, vloeibaar of zacht voedsel en bij het gapen de kaak vasthouden zodat de mond niet te ver open zou gaan. 

Stronteigenwijs at ik zaterdag toch nog mijn eigen gemaakte quesadillas en die waren net even niet zacht genoeg. Ik sliep heel slecht die nacht, heel heel slecht. Ik kroop nog net niet in een gat in de grond maar wilde dat wel. Zondag ging het niet veel beter maar vanochtend voelde het e.a. heel iets beter, ik heb de hele dag vloeibaar eten 'gedronken' maar besloot s'avonds toch een normale maaltijd te eten, weliswaar zacht voedsel maar helaas mocht dat niet baten. Weer wenste ik dat de grond me zou verzwelgen. De kaak reageerde heftig. Ik ben om, ik eet morgen wel de hele dag vloeibaar. Het moet maar, gelukkig heb ik maaltijdvervangers in huis gehaald, hierdoor krijg ik in ieder geval wel wat voedingsstoffen naar binnen maar ideaal is het niet. 

Op die manier krijgt de kaak rust en is het hopelijk aan het eind van de week stukken beter zodat ik weer voorzichtig een maaltijd naar binnen kan werken. Ik ben een slechte eter maar zelfs ik mis mijn warme maaltijd. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten