woensdag 2 september 2020

Beleggingsupdate

Voor het jaar 2020 beloofde ik mezelf iets meer aandacht te geven aan mijn persoonlijke beleggingsportefeuille. Dit heb ik hier al vaker gemeld. Het grootste gedeelte doet mijn huisbank en daar hoef ik niet veel voor te doen (behalve af en toe eens e.a. te bekijken) maar ik heb een klein eigen portefeuille bij de B.i.n.c.k bank. Ik deed en doe maar wat, het is geld wat ik destijds in de crisis heb gestort en heel af en toe koop en verkoop ik eens wat maar voor 2020 wilde ik wat actiever worden. Extra geld storten doe ik zelden op deze rekening. 

Nou, ik ben inderdaad actiever. Ik heb e.a. ingekocht tijdens de crash van maart dit jaar en ook nu weer en dit keer zonder eigenlijk iets te storten. De aandelen van Kas.bank waren eindelijk vrij gekomen en verkocht, toen deze zich terugtrok (of werd overgenomen) van de beurs was ik uiteraard weer eens te laat met reageren. Ik heb het al vaker gezegd wat dit betreft ben ik een beetje lui. In ieder geval moest ik lang wachten totdat de aandelen van Kas.bank vrij werden gegeven en verkocht zouden worden. Daar zijn allemaal regels voor die ik niet kan en wil begrijpen maar dit was mijn eigen fout, ik had destijds beter moeten opletten. 

Vanochtend keek ik op mijn beleggingsrekening en was verbaasd over de hoeveel euro's in mijn kas. Aha, dit komt door de verkoop van de Kas.bankaandelen. Mooi, wat ga ik daar mee doen. Mmmm, wat te doen, wat te doen! Al maanden wik en weeg ik de aankoop van Royal Dutch Shell, die zijn nu immers redelijk binnen mijn bereik, ze geven dividend (weliswaar niet zoveel als voorheen maar ja, toen had ik ze ook niet dus alles is meegenomen) 

Ik heb dus nu 18 aandelen van Royal.Dutch.Shell gekocht. Veel is het niet maar goed, het is een begin, wie weet wat de toekomst brengt. Wat ik ook heb gedaan is extra aandelen gekocht van een Amerikaans bedrijf dat elke maand dividend uitkeert dus elke keer als er voldoende dollars op de rekening staan om weer wat aandelen daarvan te kopen dan doe ik dat. Aan het begin van het jaar begon ik met bijna 3 dollar dividend per maand wat werd uitgekeerd, inmiddels heb ik dusdanig veel aandelen van dat bedrijf dat het maandelijkse dividendbedrag is gestegen naar $9 per maand. Ook hier weer alle kleine beetjes helpen. 

Mijn huisbank beheert het grootste gedeelte qua beleggingen en ook die werd vandaag even bekeken. Hier gaat elke maand automatisch €75 naar toe. Zij beheren het weliswaar maar dat betekent niet dat ik het niet in de gaten hou. Inmiddels is de schade van de maart Corona crash zo goed als ingehaald. Ik stond op -12% maar nu is het nog maar -1,2% (oftewel €70 euro in de min) Dat zal als er geen rare dingen gebeuren dit jaar vermoedelijk wel weer in de plus eindigen. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten