donderdag 21 mei 2020

Beleggingspaniek, nee hoor.

Tijdens de corona beurscrash van maart werd ik door de bank gewaarschuwd uw beleggingen zijn momenteel meer dan 12% in waarde gedaald. Dat had ik destijds afgesproken maar om eerlijk te zijn werd ik er niet warm of koud van. Natuurlijk, balen maar ik dacht, het zij zo. Ik heb het nu niet nodig en de markt hersteld zich wel weer, niet in paniek raken.

Deze week besloot ik maar weer eens een kijkje te nemen en ja hoor, het verlies is nog steeds stevig maar inmiddels is het nu nog 'maar' 6% i.p.v. de 12% van wat ik heb verloren. Het herstelt zich heel langzaam, in dit geval is zitten blijven het devies.

Het voordeel is natuurlijk dat dit beleggen voor de lange termijn is. Ik heb het nu niet nodig omdat ik dit zie als een aanvulling op mijn pensioen. Ik heb nog 20 jaar te gaan. Het kan wel wat klappen hebben maar als je vlak voor de 'deadline' zit is het uiteraard wat minder.

Ik heb gisteren voor het eerst sinds de switch eens gekeken waar de bank in belegd. Het bleek voornamelijk Vanguard te zijn en Blackrock. Op zich is dit wel vreemd want de bank zelf was diegene die de switch deed of ik nu wilde of niet en nu blijkt dat ze ook nu nog in Blackrock investeren. Het is dus gewoon zoals altijd een centenkwestie. Ze verdienen naar alle waarschijnlijkheid meer aan deze constructie dan de vorige. Het zij zo, ik heb het al vaker gezegd , ik ben te lui om er te veel aandacht aan te besteden dus dan betaal ik er maar voor. Waar ik wel blij mee ben zijn de Vanguard aandelen, dit is een stabiele investering. (voor zover je dat kunt hebben met aandelen)

Er werd in de begindagen van de switch hevig gehandeld met mijn geld en aandelen.  Gelukkig was de corona nog maar een stip aan de horizon en was ik dit keer erg snel met mijn besluit om gewoon maar mee te gaan met de overstap. Normaal wik en weeg ik tot ik ons weeg maar niet dit keer. Waarschijnlijk door de bonus van €50 die in het vooruitzicht werd gesteld als ik voor een bepaalde datum zou beslissen. Ik heb dus geen last gehad van de crash m.b.t. de verkoop van mijn 'dure' aandelen en had zelfs een klein beetje voordeel toen er aandelen gekocht moesten worden want toen werd corona iets meer dan een stip op de horizon. Puur toeval.

Maar goed, ik was van plan om er gewoon iets meer aandacht aan te besteden m.a.w. het is de bedoeling dat ik iets meer de stand check. Heel veel kan ik niet doen maar iets meer controleren is wel iets wat ik kan doen. Gewoon om eens te kijken hoeveel activiteit er met mijn geld/aandelen gebeurt. Nu dat alleen nog daadwerkelijk volhouden.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten