woensdag 11 december 2019

Suikerhigh

Al diverse malen heb ik pogingen gedaan om gezonder te eten m.a.w. om beter te zorgen voor mijn lichaam. Het moet nog lang mee dan moet je er ook goed voor zorgen.

Ondanks alle shit dit jaar ging dat ondanks ups and downs redelijk. Ik at meer groente en snackte beduidend minder. Dat ging eigenlijk zonder al te veel moeite. Een leuke bijkomstigheid was dat ik behoorlijk minder geld uitgaf aan zoete producten. Chocola is en blijft echter mijn zwakte.

Fastfood interesseert me geen ene moer. Af en toe een patatje ( 1 x per 2 mnd ofzo)  en deze dame is tevreden, ik hoef geen pizza, hamburger, milkshake of een....hoe heet dat mcflubber of zoiets. Maar wanneer je me chocola geeft dan.....

Maar ook dat ging dit jaar hartstikke goed, ik kocht geen repen, bonbons e.d maar na maanden van goed gedrag begon ik mijn eigen valkuil weer te graven. Ik praatte mijn foute snackgedrag gedrag weer goed, ach het is maar 1 klein stukkie dat kan wel en weet je het ging ook nog wel. Ik hield het redelijk onder controle.

Echter toen kwam eind november, begin december om de hoek kijken en mijn verjaardag en de verjaardagen van de rest van de familie kwamen voorbij. Nu ben ik gedurende twee weken van de ene sugerhigh naar de andere aan het hollen. Ik voel me daardoor futloos, krachtloos, ziek, zwak en misselijk.

Werkelijk zeg, ben ik even gecrashed. Wanhopig probeer ik nu zoveel mogelijk suiker te vermijden maar mijn lichaam is na al die maanden van redelijk goed eten helemaal in de war door de enorme hoeveelheid suiker in een hele korte tijd. Wanneer ik ook maar iets zoets eet en/of drink heb ik een hele dag nodig om weer te herstellen. Vanmiddag bijvoorbeeld een caramel cappuccino gedronken en boooom!!! ik kakte helemaal in voor wat betreft de rest van de dag. Ik durf het bijna niet te zeggen maar ik lijk wel een junkie na de high van een shot.

Gelukkig zijn nu de verjaardagen allemaal voorbij en kan ik mij weer richten op echt voedsel. Afgelopen  maandagavond had ik alleen nog een bedrijfsetentje maar daar ging het het redelijk. Niet te veel gegeten en voor het grootste gedeelte salades.

Mijn lichaam moet weer terug in de gezondere stand want dit is werkelijk helemaal niets. Hoe heb ik dat al die jaren gedaan of liever gezegd hoe heb ik kunnen volhouden?

Ik weet nu het verschil en hopelijk kan ik dat voor ogen houden als ik weer eens verlang naar een 'shot' chocola of andere zoetigheid. Het scheelt me in de portomonnee en in de taille.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten