donderdag 6 december 2018

Diepvrieslades ontdooien

Er staat een wat grotere diepvries bij mij in de schuur en ik heb 2 kleine lades bij de koelkast die in mijn huis staat. De grotere ontdooi ik zonder al te veel problemen, stroom eraf, grote emmer met heet water erin, deksel dicht en het ding is binnen no-time ontdaan van de ijspegels.

De diepvrieslades van de koelkast in huis geven wel problemen. De koelkast staat in een nis en ik kan hem niet zo 1-2-3 eruit schuiven. Wat zeg ik, dat lukt gewoon helemaal niet. Het moest echter wel een keer gedaan worden want de bovenste lade kreeg ik er al niet eens meer goed uit vanwege de ijsvorming. Om de diepvriesla eruit te halen gebruikte ik best wel wat geweld maar uiteindelijk kwam de lade eruit. Er zat helaas nu wel een barst in de la maar dat is niet onoverkomelijk. (oftewel dat zie ik toch niet) De andere la kwam er zonder al te veel moeite uit.

Ik zette de deur open van de vrieslades en toog aan het werk met een kaasschaaf, ik probeerde eerst ea eraf te bikken maar bedacht eigenlijk direct dat dit teveel schade zou opleveren en wellicht de koelkast naar z'n mallemoeren zou helpen. Wat nu, aha eureka moment. De haardroger werd er bij gehaald en voordat ik het wist vielen de ijspegels van de wanden af, binnen 10 minuten had ik alles ontdaan en konden de lades weer fris en schoongemaakt de kleine vriezer in. De kaasschaaf werd alleen gebruikt om de hardnekkige stukken los te wrikken maar dat kostte vrijwel geen enkele moeite. Het zal ongetwijfeld wel wat extra stroom hebben gekost om de diepvrieslades weer op temperatuur te krijgen maar dat win ik wel weer terug omdat hij nu minder ijsvorming in en bij de lades heeft.

Beide lades gaan nu weer soepel heen en weer. Terwijl ik de lades schoonmaakte heb ik ook maar eens even gekeken naar wat er weg kon. Ik bewaarde veel te veel, als ik het nou weer zou gebruiken zou ik zeggen dat is goed maar bij de meeste dingen was ik al helemaal weer vergeten waarom ik ze in de diepvries had gestopt. Nu zijn de lades weer schoon en opgeruimd en de haardroger heeft zijn werk gedaan en zal de volgende keer weer gebruikt gaan worden. Het ging razendsnel.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten