woensdag 17 mei 2017

Nabestaanden

Enige tijd geleden vroeg mijn moeder waar ik mijn belangrijke papieren bewaarde. Ik stond haar een beetje verbaasd aan te kijken.

'Nou, gewoon in de kast'
'en hoe moet ik dat weten. Je moet wel iemand regelen die het ea weet hoor, stel dat er wat gebeurt'

Ze had helemaal gelijk maar ik had er werkelijk nooit aan gedacht, geen moment. Vreemd, is dat omdat men niet aan die mogelijkheid wil denken. Ik heb wel nagedacht over mijn eventuele begrafenis. Het was eerst, stop mij maar in de grond maar nu, lekker fikkie stoken. Ik ben alleenstaand en mijn familie is er niet een die regelmatig een graf bezoekt. (zeg maar nooit) dus ik verwacht niet dat mijn graf netjes wordt bijgehouden dus dan maar cremeren.

Hoe hebben jullie dat geregeld, testament, het aanwijzen van een familielid in geval van nood enz.

Het bracht me ook aan het denken, ik wil graag een digitale back-up maken van al mijn papieren. Hoe ga ik daarmee aan het werk, bewaar ik de scan's in een cloud, met de kans dat dit door hackers wordt bekeken, zet ik het op een harde schijf en bewaar deze ergens buiten mijn huis en waar dan? Hoe meer ik erover na denk hoe meer ik ga twijfelen, moet ik wel zo moeilijk doen. Kan ik niet op dezelfde voet doorgaan, maar wat als er ooit eens brand komt, moet ik daar ook rekening mee houden.

He, gatver die vraag van mijn moeder maakt dus veel los maar het is wel verstandig om hier eens goed naar te kijken.

5 opmerkingen:

  1. Een digitale back-up lijkt mij niet nodig. Zorg dat belangrijke zaken zoals bankrekeningen, verzekeringen en abonnementen gemakkelijk bij elkaar in mappen te vinden zijn. Uit ervaring weet ik dat dit voor nabestaanden gemakkelijker is en tijd bespaart.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Mijn zus vroeg dit onlangs ook aan mij. Dus een lijst gemaakt van al mijn bankrekeningen, spaarrekeningen, beleggingsrekeningen, verzekeringen en dergelijke. Ik kwam er op deze manier ook achter dat ik van een verzekering nooit mijn adres had aan laten passen na mijn verhuizing van 5 jaar geleden. Belletje gepleegd en meteen geregeld. Mijn zus weet waar de lijst ligt mocht het nodig zijn. Het is toch nog een aardig a4-tje geworden.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Een hele goede suggestie, ga ik uitvoeren. Bijkomend voordeel dan heb ik zelf ook een overzicht.

      Verwijderen
  3. Ik backup met dropbox, een cloudservice, goed beveiligd, waarmee je ook oude versies van bestanden kan opzoeken (ik heb een betaald account). En met een externe hardschijf, eens in de twee maanden (te weinig).
    Goed om na te denken over die papieren en of ze toegankelijk zijn voor je nabestaanden, idem met wachtwoorden van al je digitale uitingen. Het scheelt hen dan, terwijl ze al verdrietig zijn, een hele hoop gezoek en gedoe.

    BeantwoordenVerwijderen