donderdag 17 november 2016

Stand van zaken Beleggen

Even een update voor wat betreft mijn beleggingen. Begin 2016 besloot ik mijn beleggingsrekening bij Inter.polis op te zeggen en te gaan voor de beleggingsmethode van mijn bank. Ik vond de kosten van eerstgenoemde niet opwegen tegen de winst. Ik zag bijna elk jaar dat ik maar een heel klein beetje winst draaide of zelfs verlies en dat kwam voornamelijk doordat de post administratiekosten steeds hoger werden. Ik legde bijvoorbeeld  €600,00 per jaar in en het resultaat aan het eind van het jaar was €600,00 of er net onder en dat al gedurende een aantal jaren. Tja, dan had ik het beter op een spaarrekening kunnen zetten daar krijg ik in ieder geval nog een half procentje 'winst'.

Mijn bank had al een paar keer aan de deur geklopt en na een informatief gesprek besloot ik om er op in te gaan. Afgelopen april was het dan zover. Alle aandelen bij de een verkocht en alles op de beleggingsrekening van mijn bank gezet. Het voordeel hiervan was al gelijk dat ik het zelf in de gaten kon houden, draai ik verlies, heb ik winst, het was en is allemaal in een oogopslag te zien. Het is nu november en dit jaar heb ik qua winst €500 euro te pakken, dit gaat natuurlijk per dag op en neer maar gemiddeld is het tot nu toe €500. Dit resultaat is dus een stuk beter dan eerder. Nu moet ik eerlijkheidshalve wel zeggen dat het economisch ook beter gaat dus dat telt wel mee. Al met al ben ik tevreden met de overstap. De volgende stap is dat ik me verdiep in de kosten, ik heb natuurlijk wel een globaal overzicht maar ik wil meer weten, dat komt dan nog wel voorlopig heb ik geen reden tot klagen.

De beleggingsrekening die ik zelf beheer en mee 'speel' is dit jaar vrij stabiel gebleven, altijd rond de €2000. Soms ging het als een razende naar beneden,dit komt omdat ik met dit geld een risicovolle belegger schijn te zijn volgens de statistieken van A.Lex. De diepe dalen waren het resultaat van oa. de Brexit en toen eenmaal duidelijk werd dat die schreeuwaap in het witte huis kwam te zitten vloog het ook even naar beneden. Het steeg echter weer net zoals snel als dat het daalde maar al met al was dit een beleggingsjaar er een van uitersten en is die rekening in mijn geval dit jaar niet gestegen maar ook niet gedaald.

Ik raak gelukkig niet zo snel in paniek, het is een kwestie van een lange adem hebben. Ik ben bovendien ook niet zo'n verkoper en koper. Ik heb geloof ik dit jaar eenmaal een aankoop gedaan en dat was het dan, dit jaar nog niets verkocht, elke keer denk ik wacht nog heel even, misschien.....Ik moet daar wel heel erg mee oppassen, je moet weten wanneer je er moet uitstappen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten