dinsdag 30 augustus 2016

Terug van weggeweest

Gisteravond rond 19.00 was ik weer thuis, 4 dagen Kopenhagen & Malmo. Mocht ik ooit weer gaan, neem ik het vliegtuig, wat een rit. Het kwam voornamelijk door file's rondom Hamburg en Bremen en 4 dagen was net een dagje te kort maar goed, aldoende leert men. De volgende reis zal zeer zeker minimaal 5 dagen zijn. Ik wil altijd nog een keer naar Rome.

Het hotel was gesitueerd op een industrie terrein, het was een degelijk hotel, alles daar in Scandinavie zag er degelijk uit. De huizen, de boten, geen franje, maar alles was praktisch. Het voordeel van op een industrie terrein zitten is dat je s'avonds geen geld kunt (hoeft) uit te geven. Je kon eventueel met de trein naar het centrum reizen maar dan was je in totaal al zo'n half uur kwijt en dat terwijl je vaak pas rond een uur of zeven terug in het hotel was en dan nog moest eten dus dat deed werkelijk niemand van ons reisgezelschap.

Het eten was goed, volgens andere mede passagiers was het elke avond hetzelfde, zo heb ik dat niet ervaren, je kunt toch kiezen, het is immers een lopend buffet. Het was in mijn ogen in ieder geval goed eten, veel vlees en vis en dat is precies wat ik heerlijk vindt.

Ik had wat geld meegenomen voor onderweg en ik had begrepen dat de Denen ook niet zo moeilijk deden als je met euro's zou betalen. Ik zou dan in Kopenhagen de rest van mijn 'budget' pinnen zodat ik niet elke keer hoefde te rekenen wat ik eventueel zou terugkrijgen als ik toch met euro's zou betalen. Het liep helemaal anders, ik gaf bijna niets uit. Het enige wat ik uitgaf was geld voor twee lunches en wat drinken en, ja hou je vast 2 souvenirtjes namelijk een mok, zodat ik kan zien dat ik ooit in Denemarken ben geweest en een trommeltje met koekjes voor mijn ouders die ze daarna ook nog kunnen gebruiken als theelichtje.

Het eindigde ermee dat ik meer dan de helft van mijn budget heb overgehouden, dat is me nog nooit overkomen. Ik had natuurlijk alles al betaald vbw excursies, ontbijt, diner enzovoort. Het meeste is natuurlijk opgegaan aan drankjes en hapjes. De eerste avond in het hotel haalde ik wat drinken, 1 flesje cola waar ik 5 euro voor betaalde. Ik wist wel dat Scandinavie duur was maar zo duur. De volgende dag haalden we direct extra drinken voor bij het eten uit de supermarkt, dat scheelde ons €3,50 per flesje. Gelukkig was er een supermarkt op het industrie terrein gevestigd dus dat was een heerlijk voordeel, de rest van de mede reizigers hadden dit idee ook en haalden daar ook hun versnaperingen.

Al met al heb ik het heel leuk gevonden, ik ben naar meer steden geweest en Kopenhagen, alhoewel mooi komt toch op de laatste plaats. De reden hiervoor is dat alles zo...praktisch is, huizen in andere steden  zijn vaak, hoe moet ik het zeggen toch anders, mooier, groter. Er waren natuurlijk uitzonderingen maar over het algemeen moet ik zeggen dat Kopenhagen en ook Malmo erg praktisch waren gebouwd. Misschien waren 4 dagen ook te kort om het echte Kopenhagen te ontdekken.

1 opmerking:

  1. Ik vind Kopenhagen juist wel mooi, goede restaurants, mooie winkels, aparte woningen, het operagebouw, vooral mooi als je een rondvaart maakt op de vele wateren in die stad.
    Jammer dat je een hotel op een industrieterrein had, in het centrum beleef je een stad veel beter.

    BeantwoordenVerwijderen