zaterdag 6 augustus 2016

Klemmen

Sinds ongeveer 1,5 jaar klem ik s'nachts mijn kaken op elkaar. Ik had eerst niets in de gaten en verwonderde mij over het feit waarom ik toch steeds zo'n akelige hoofdpijn had. Het werd erger en erger totdat een collega (voormalig tandarts assistente) meldde dat het wel eens aan het feit kon liggen dat ik klem of tanden knars. Het schijnt voort te komen uit een stress situatie, nou die had ik toen, verhuizing, de situatie met mijn vader die in het ziekenhuis lag, de reorganisatie.

Ze meldde dat het dragen van een bitje wel eens kon helpen.Ik heb er destijds een besteld via internet om te testen of dit inderdaad zo was, binnen een week was mijn hoofdpijn zo goed als weg. Wat was ik blij maar zo zuinig (en lui) als ik op dat moment was nooit gedacht aan het bestellen van een professioneel tandenbitje, ik dacht deze werken dus laat maar zo. Elke paar maanden bestelde ik er weer een van het internet, gooide deze in kokend water, liet het afkoelen en vormde deze naar mijn tanden. Ik vond het wel goed zo, voor de zekerheid had ik wel laten controleren bij de paradontoloog en die was ook niet ontevreden. Hij meldde wel dat het op den duur toch beter was om een 'echt' bitje te bestellen.

De afgelopen weken kreeg ik weer een constante hoofdpijn, het bleek dat het zelf gemaakte bitje toch niet helemaal z'n werk deed en ik besloot het dit keer maar gelijk goed aan te pakken. De afspraak was snel gemaakt en vorige week moest ik 'happen'.

Afgelopen vrijdag kon ik mijn professionele bitje ophalen, de tandarts drukte hem erin en ik dacht als ik hiermee moet gaan slapen gaat dat echt niet lukken, wat zit hij strak maar enkele momenten later voelde ik de ontspanning in mijn kaak terugkomen en was ik niet ontevreden met hoe het geheel in mijn mond was geparkeerd.

De tandarts had me gewaarschuwd dat het de eerste paar weken nog wel eens een smerige boel kon worden omdat de mond het 'vreemde' voorwerp eerst moest accepteren. Ik zou enorme hoeveelheden slijm gaan produceren. Mocht ik last krijgen van mijn kaak en mocht de hoofdpijn toch terug komen dan moest ik het bitje uit laten en direct een afspraak maken zodat hij na zijn vakantie (het was zijn laatste werkdag) het ea kon doen.

De eerste nacht was het even wennen, het duurde wat langer voordat ik in slaap viel omdat ik eerst moest uitvinden hoe ik het slijm in mijn mond moest verwerken. Toen ik vanochtend wakker werd heb ik eerst rondgekeken op mijn kussen om te zien of het inderdaad een smeerboel was geworden maar dat viel gelukkig mee. Ik heb natuurlijk al geruime tijd een bitje in mijn mond dus de slijmproductie viel aardig mee.

De kosten voor dit professionele bitje zijn €228,00.  De bitjes die ik zelf maakte waren €16,95 per stuk, ik heb er 3 gebruikt. Ik hoop dat dit nieuwe bitje een stuk langer mee gaat dan de zelf gemaakte. In dit geval is de gezegde 'goedkoop is duurkoop' op zijn plaats zijn en ik besteed liever iets meer dan mijn tanden in de vernieling helpen. De rekening is opgestuurd naar de zorgverzekering en alles wat ik niet zelf hoef te betalen is meegenomen. Ik heb speciaal een zorgpotje aangemaakt dit jaar dus daar kan het mooi van betaald worden. Ik wacht af wat de uiteindelijke rekening zal zijn.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten