vrijdag 25 september 2015

Zorgkosten declareren

Vorige week moest ik weer een bezoekje afleggen bij de paradontoloog, gelukkig ben ik nu 'gepromoveerd' naar de mondhygieniste. Deze bezoekjes zijn minder duur maar kosten desondanks nog altijd veel geld. Een consult van een half uur is ongeveer €90,00. Mijn gebit wordt dan helemaal schoongemaakt, eventuele zwakke plekken worden voorzien van fluor en een soort 'medicijn' en voordat ik al weer thuis ben is de rekening al gestuurd en ontvangen. (via de mail)

Ik moet er zelf voor zorgen dat dit bij de zorgverzekeraar terecht komt, de praktijk deed dit altijd zelf maar had zoveel gezeur met de verschillende zorgverzekeraars dat ze het dit jaar anders aanpakken. De patient moet er zelf achteraan. Ik was me daarvan niet bewust en het was me ook niet verteld, de eerste keer dat me dat overkwam zat ik braaf te wachten totdat ik de rekening met het te betalen restant zou krijgen van mijn zorgverzekeraar. Er gingen maar liefst 3 maanden overheen tot ik bij een volgende bezoekje aan dezelfde paradontoloog het verhaal over het 'gezeur' met de zorgverzekeraars te horen kreeg.

Ik moet eerlijk bekennen dat de praktijk helemaal niet moeilijk deed dat ik nog niet had betaald. Ik baalde er wel stevig van omdat ik dus nu twee rekeningen ineens moest betalen. Hoe zou ik dit kunnen opvangen, ik kan het me wel veroorloven maar dan moet ik het van mijn spaarrekening af halen.

De site van de zorgverzekeraar maar eens bezoeken. Daar werd ook gemeld dat je nu een foto van je rekening kunt opsturen ipv het ea per post te declareren. Dit systeem maar eens uitgeprobeerd, foto's gemaakt van de twee rekeningen, opgestuurd via de mail en binnen een week had ik het geld al binnen. Ik kreeg natuurlijk niet alles terug maar nu kon ik het gewoon van mijn betaalrekening betalen zonder dat te moeten compenseren met geld van mijn spaarrekening.

Wat ik ook zeer prettig vond en vindt is dat ze met me mee kijken qua kosten. De behandelende mondhygieniste meldde dat ik op ongeveer €300,00 euro van mijn  maximaal €500,00 vergoeding zat. Ze vertelde eerlijk dat ze niet kon zien wat de reguliere tandarts allemaal al in rekening had gebracht maar aangezien ik dat wel ongeveer weet heb ik nog maar een afspraak ingepland dit jaar.

Ik heb dit jaar dan nog een behandeling bij de paradontoloog te gaan en een reguliere tandarts controle. Het gebit blinkt weer, het tandvlees is weer mooi roze en dat moeten we zo lang mogelijk zo houden. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten