donderdag 8 oktober 2015

Jaarrekening

Vorige week kreeg ik een mailtje van mijn energie maatschappij dat de jaarrekening er aan zat te komen en of ik zo vriendelijk wilde zijn om de meterstanden door te geven. Aangezien dat precies op de dag viel dat ik altijd de standen noteer was dat snel geregeld.

Ik noteer trouw elke week mijn meterstanden. Ik heb vorig jaar toen ik hier kwam wonen het maandbedrag bewust ruim genomen zodat ik niet voor verrassingen kwam te staan als dit jaar de afrekening zou komen. Af en toe vulde ik ook de meterstanden in op de website van de energie leverancier zodat ik kon zien of mijn maandbedrag wel een beetje klopte. Dat ging uitstekend, ik betaal momenteel €115,00 per maand en volgens hun rekenmodule op de website zat ik daar mee ruim voldoende, zelfs zo ruim dat ik begon te twijfelen of ik het wel zo moest laten, kan ik beter niet alvast....Zij berekenden dat ik maar €65,00 per maand hoefde te betalen. Dat is maar liefst €50,00 minder. Ik heb nog nooit zo'n laag maandbedrag gehad. Ik vertrouwde het niet dus liet ik het maandbedrag maar zo.

In de week van 8 november komt mijn jaarafrekening en zullen we het zien. Ik denk dat ik in ieder geval het maandbedrag naar beneden kan stellen maar met hoeveel moet ik dan nog maar even zien. Ik kon namelijk niet meer gebruik maken van het rekenmodel op hun site, er was een foutmelding op de website betreffende die rekenmodule die maar niet werd opgelost. Ik spendeerde er zelfs een mailtje aan dat het wel heel lang duurde voordat ze die foutmelding oploste.

Ik kreeg netjes een mailtje terug, ik kon toch ook hun app gebruiken, ja natuurlijk, kom nog meer van mij te weten. Dat doe ik dus niet, net zoals ik dat ook niet doe vwb medische apps. De verzekeringsmaatschappijen betalen grof geld voor de data die de eigenaren van de medische apps ontvangen van hun gebruikers. Hierdoor kunnen ze in de toekomst nieuwe klanten 'weigeren' omdat deze bijvoorbeeld niet veel bewegen of dat ze roken (doen ze nu ook al maar dan gaan ze nog verder) 

Ik wordt al genoeg 'gevolgd', facebook, twitter enz zijn ook apps die alles volgen. Laten we nou wel wezen, die instanties verdienen hun geld met het verkopen van ons surfgedrag en gegevens. Het stuit me echter steeds meer tegen de borst dat alles maar digitaal moet. De reden waarom het digitaal moet is dat men dan alles kan volgen en wanneer ik daar zelf niet voor gekozen heb krijg ik daar steeds meer de kriebels van. 

1 opmerking:

  1. Hopelijk valt je rekening inderdaad mee en kan je voorschot in ieder geval wat omlaag. 50 euro is misschien wel heel veel, maar ik zou ook geen zin hebben om op jaarbasis zo'n €600 voor te schieten aan de energiemaatschappij.

    BeantwoordenVerwijderen