woensdag 22 mei 2024

Extra aflossing

Het vakantiegeld is binnen dus dat betekent extra aflossing. Ik doe dat niet met al het vakantiegeld want het gaat ook gebruikt worden voor het vieren van ja wel....vakantie. 😁 Lekker op de fiets ergens naar toe fietsen en dan heerlijk uitgebreid lunchen. Ik ben erachter dat ik het niet nodig heb om ergens naar toe te gaan, misschien een weekendje weg maar dat was het dan ook. Ik geniet van het vrij zijn, het rommelen rondom huis en omgeving. Heerlijk staan en gaan waar je wilt en wanneer je wilt dat is voor mij al voldoende maar ik dwaal af. 

Ik had echter ook al weer wat gespaard voor een extra aflossing en in totaal kon ik €1600 aflossen. Dat scheelt mij zo'n €9 per maand. Het precieze bedrag zie ik pas bij de eerst volgende aflossing, ze laten het wel zien in mijn portaal maar ze melden er wel bij, dit bedrag kan nog verschillen met wat we je nu laten zien. Ik moeten zeggen dat het maandbedrag wel elke keer iets lager uitvalt dan ze in eerste instantie laten zien dus even afwachten. Elke keer denk ik dat is toch helemaal niets voor zo'n groot bedrag. (het is groot voor mij) maar als je het in de loop de jaren bij elkaar optelt heb ik met mijn aflossingen zo'n €170 per maand 'bespaard'. Dat telt wel. 

De hypotheek is nu nog €60.000 (WOZ waarde 220.000) en met een beetje geluk heb ik dat ruim voor mijn pensioen afgelost en kan ik extra beleggen voor mijn 'extra' pensioen of dat ik misschien wat minder ga werken. Ik ben nog in dubio. Minder werken betekent voor mij maar 4 uurtjes minder maar goed, het is toch minder werken maar dat betekent ook minder inkomsten dus ik weet het nog niet. Het eerste doel is hypotheek aflossen en dan kijken we wel verder. 

Vorig jaar heb ik €4000 afgelost en ik probeer dat bedrag ook dit jaar weer te bereiken. Mijn beoogd basisbedrag voor extra aflossen is €3000 (alhoewel het met een goede reden geen probleem is als ik een jaartje wat minder extra aflos) Als ik dat volhou dan ben ik wellicht nog iets eerder hypotheekvrij maar dit is uiteraard allemaal speculatie. Dit zijn plannen en niet het werkelijke leven dat nu eenmaal gebeurt maar zolang het mij lukt dan probeer ik het. 



Geen opmerkingen:

Een reactie posten