zaterdag 1 juni 2024

CAO resultaat

 Dat onze sector onder druk staat is een understatement en dat zag je ook altijd terug in de CAO onderhandelingen. Het maximum wat we ooit hadden aan een verhoging was 2% of zoiets met andere woorden minimaal. 2 Jaar terug was er dan toch een behoorlijke verhoging maar dat was meer het resultaat van het ophogen van het minimum loon dan enig CAO resultaat. Het gevolg hiervan is dat het moeilijk wordt op de arbeidsmarkt. We zijn niet zo aantrekkelijk met dit salaris. 

Maar dit jaar was het duidelijk dat de werkgevers dit nu ook in de gaten hadden. We krijgen er maar liefst 9,75% bij in 2 jaar. In juli gaat het met 4% omhoog, volgend jaar januari met 3,75% en de eindejaaruitkering stijgt de komende 2 jaar elk met 1%. Dat is nogal wat voor onze sector, de cultuursector. Ik ben benieuwd wat dat mij gaat opleveren. Ik probeer het altijd wel uit te rekenen maar in meeste gevallen ben ik dan teleurgesteld voor wat betreft het uiteindelijke resultaat wat op mijn loonstrookje staat. (met andere woorden, ik reken mijzelf rijk terwijl dat niet het geval is) 

Maar ik denk dit jaar dat de teleurstelling dit keer wel mee zal vallen. Het is nog nooit voorgekomen in al die tijd dat ik in deze sector werk dat het zo'n hoog percentage was. Misschien wordt ik dit keer wel eens blij, nee hoor. Ik ben altijd blij met welke verhoging dan ook. Maar soms dacht ik, dit kan toch niet zo blijven wanneer krijgen ze het toch in de gaten dat je zo geen werknemers meer krijgt nou, nu dus. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten