donderdag 1 juni 2023

Extra Hypotheekaflossing

 Het vakantiegeld was binnen en een groot deel daarvan heb gebruikt voor een extra hypotheekaflossing. In totaal heb ik dit jaar al €2000 afgelost. Ik betaal nu €387,87 bruto per maand wat neer komt op ongeveer €300 netto. Zo reken ik echter nooit omdat ik het geld van de hypotheekaftrek gebruik om elke keer een extra hypotheekaflossing te doen. Ik leg dan uiteraard ook zelf eigen geld bij en elke keer wanneer ik zo'n €500 bij elkaar heb gespaard log ik in en doe een extra aflossing. 

Nu ik het zelf kan regelen doe ik veel regelmatiger en zie gelijk het effect van de aflossing terug in de volgende maand. Eerst dacht ik, ach al die kleine bedragen maar aan het eind van het jaar zie je dan toch het echte effect terug. Alleen al dit jaar tot nu toe scheelt mij dat €11,17 per maand. Ik hoop dit jaar nog zo'n €1000 af te lossen. Meer mag altijd maar ik vindt dat je de balans tussen nu genieten van het leven en zorgen voor je oude dag belangrijk, soms lukt dat, soms niet.

Sinds ik begon met extra aflossen scheelt mij dat al zo'n €141 per maand en daar doe je het voor. Ik ga vrolijk door en zie wel waar ik eindig. Ik weet nog niet wat ik doe mocht het mij lukken om het in het geheel af te lossen. Ik wil nog eens kijken wat het voordeligste is, compleet aflossen of toch een klein bedrag laten staan en wat zijn daar de voor en nadelen van. Ook heb ik gehoord dat je een hypotheek kan uitschrijven/doorhalen uit het kadaster en dan is mijn vraag weer wat zijn daar de voor en nadelen van. 

Daar is echter nog genoeg tijd voor, ik moet nog een aantal jaren extra aflossen tenzij ik de staatsloterij win. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten