zondag 13 september 2020

VVE in het nauw!

 Al geruime tijd ben ik als bestuurslid bezig met de planning vwb groot onderhoud achterzijde. Sinds 2019 is er al sprake van dat er groot onderhoud aan de achterzijde moet gebeuren. 

Wij als VVE hebben 5 jaar geleden een bedrijf ingehuurd die onze belangen behartigd. Nou, ze maken er een puinzooi van. Offertes die we pas binnen krijgen 2 dagen voor de VVE vergadering en of we als bestuur dan maar even snel willen beslissen, uiteraard niet gedaan. We hebben onze tijd genomen, bovendien kregen we maar 2 offertes ipv 3. Tijdens de VVE vergadering van begin 2020 hebben we heel duidelijk gemaakt dat er beter, vaker en duidelijker moet worden gecommuniceerd moet worden. Het was niet het eerste akkefietje maar de offertes of liever gezegd het gebrek daar aan (en de reden ervoor) deed de emmer overlopen.

Maar helaas ondanks alle beloftes is het tegendeel waar. Begin juli zijn alle formulieren ingeleverd met daarop vermeld de wensen (ramen, nieuwe sloten en isolatiepanelen als extra optie) van elke bewoner en daarna bleef het angstvallig stil. De voorzitter blijkt een aantal malen contact te hebben gezocht met het vastgoedbedrijf dat we hebben ingehuurd om ons e.a. uit handen te nemen maar die gaven geen eenduidig antwoord op zijn vragen. Hij belde mij min of meer wanhopig want kan ik nog meer doen, het lijkt wel of ik niet doordring. Ontwijkende antwoorden, de schuld bij anderen leggen enz.

Ik wist er uiteraard wel iets van af maar dat hij het even niet meer zag zitten had ik niet in de gaten. De voorzitter is het aanspreekpunt zodat we niet door elkaar heen gaan communiceren. Ik heb hem gezegd, ik wil het best proberen maar ik ben niet meer begripvol omdat ik het gevoel heb dat we worden gepiepeld. Hij dacht er even over na en kwam met het volgende plan.

Hij stelde voor dat hij nog 1 keer contact zou gaan zoeken en wanneer dit niet naar zijn tevredenheid gebeurde ik kon worden losgelaten. Je kunt bij mij heel ver gaan maar wanneer de koek op is ben ik een buldog, ik laat niet meer los. De  voorzitter is wat liever en ik ben wat.....directer. (laten we het daar maar ophouden)

De dag dat de voorzitter s'ochtends had gebeld werden zowel hij als ik s'middags overspoeld met mails van onze contactpersoon binnen dat bedrijf. Nu kon het ineens blijkbaar wel. Er stond echter 1 zin in die mij woedend maakte en dat was de volgende 'het feit dat we nu in het najaar van 2020 zitten maakt het er allemaal niet beter op vwb het groot onderhoud'  

Maar dat oponthoud kwam doordat er planningsproblemen waren bij HUN dochteronderneming die het groot onderhoud zou uitvoeren. We hebben destijds willens en wetens ervoor gekozen dat hun dochteronderneming het onderhoud zou gaan doen, het was de de snelste en goedkoopste optie. Wij dachten dat er hierdoor kon worden doorgepakt en het onderhoud goed, snel en efficient zou worden gedaan. Immers korte lijntjes. (wat een teleurstelling blijkt dat te zijn, nu weten we wel beter)

Al die tijd was er niet of nauwelijks met ons gecommuniceerd. Wij hadden geen idee wat er zich afspeelde ondanks herhaaldelijke pogingen van de voorzitter. Dit is echter, zoals ik al eerder meldde niet het enige wat er is voorgevallen. Ik ben er klaar mee, de voorzitter ook. Ik stelde een mail op met een aantal vragen en eisen en een van die eisen is dat we vanaf nu elke week een update krijgen. De contactpersoon was echter met vakantie (dat wisten we) dus ik heb de mail naar zijn vervanger gestuurd maar geen reactie in de week die volgde.  

We kregen echter wel een planning van lik-me-vestje opgestuurd vwb het groot onderhoud achterzijde. Ik had daar nogal wat vragen over, waarom ga je in hemelsnaam eerst verven en dan pas sloten vervangen, ramen vervangen en isolatiepanelen plaatsen. De projectleider heeft tot op heden geen antwoord gegeven op mijn vraag waar in de planning de nieuwe sloten en isolatiepanelen zouden worden geplaatst. Die stonden er namelijk helemaal niet in. Toen was voor mij de maat vol.

De mail die ik een week ervoor had gestuurd heb ik nu doorgestuurd naar werkelijk alle mailadressen binnen het vastgoedbedrijf die ik in mijn bezit had met een aantal duidelijke gepaste opmerkingen erbij. Dezelfde dag hing het bedrijf aan de telefoon want zo kon er inderdaad niet met een VVE worden omgegaan en wilden ze met ons in gesprek. Ik heb het naar voicemail laten gaan omdat ik op die manier rustig en weloverwogen een plan van aanpak kon formuleren. 

In overleg met de voorzitter hebben we besloten om het gesprek aan te gaan op een tijdstip die wij uitkiezen namelijk woensdagochtend 23 september. We geven geen akkoord op de planning vwb onderhoud achterzijde zolang niet duidelijk is hoe, wat en wanneer. Ik ga maandag bellen om dit alles te regelen en dan is afwachten wat er uit dat gesprek komt. 

Eigenlijk hebben de voorzitter en ik onze conclusies al getrokken. Onderhoud achterzijde laten doorgaan en daarna opzoek naar een ander bedrijf die onze belangen beter behartigd dat de huidige. Wat een puinzooi! 

Wat ik me nu wel afvraag, wat hadden wij anders kunnen doen. Waar zijn wij de fout ingegaan, hadden we er nog meer bovenop moeten zitten. Aldoende leert men maar dit is wel erg zuur.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten