zaterdag 15 september 2018

Hand op de knip

In een eerdere blogpost had ik al vermeld dat ik voor mijn doen vreselijk veel geld heb uitgegeven dit jaar dus vanaf nu gaat de hand op de knip. De vakantie is voorbij, alles wat ik moest vervangen en/of wilde hebben is nu in mijn bezit. Hoe ga ik dat nu doen? Uiteraard neem ik dan niet mee dat ik boodschappen moet doen en soms kleding of iets dergelijks moet kopen zodat ik er niet uit ga zien als een 'zwerver' (overdrijven is ook een vak!) maar voor de rest, mits er niets meer kapot gaat 'Hand op de knip'. Mijn boodschappenbudget is €30 per week en het 'gewone' budget is €40 per week, hiervan worden de marktboodschappen op zaterdag en alle andere voorkomende zaken gedurende de week  die daarop volgt betaald.

  • opletten tijdens de boodschappen, geen 'extra' lekkere spullen meer. De zomer is nu voorbij, het echte warme weer is er ook niet meer dus nu kan ik bijvoorbeeld met gemak de bier weer blijven staan. Raar maar waar, ik drink dat alleen met heel warm weer. (en die hebben we genoeg gehad)
  • Geen cappuccino uit het cafe meer op het werk, nu is dat een makkelijke, ik vond de koffie daar sowieso niet meer lekker dus ik dronk het toch al niet zo heel veel meer. Maar desondanks trapte ik er af en toe nog wel eens in, niet meer doen dus. 
  • Geen speciale koffie meer, die €2,10 per 8 zakjes kost. Het wordt weer gewoon filterkoffie. Ik ging er bovendien ook extra van snoepen, zoete koffie betekent bij mij blijkbaar ook automatisch meer zoete dingen. Weird, I know!
  • Meer mijn kleding bij de Kringloop kopen, nu zal dat niet altijd lukken maar als het even kan. ben ik dat zeer zeker van plan. Ik ben nu die zelfgemaakte psychologische drempel over dus dat moet lukken. Ik zal in ieder geval elke week (als ik tijd heb) even kijken.
  • Wanneer mijn weekbudget op is dan is het ook op, dan mag ik alleen van mezelf in noodgevallen nogmaals geld van de bank afhalen. Nu was het budget afgelopen woensdag al bijna op. Gelukkig had ik alles al in huis om in ieder geval goed te eten en te drinken tot het einde van de week maar voor de rest was het creatief zijn en worden indien dat van mij gevraagd werd. 
  • Nadenken voordat ik iets koop, de volgende vragen aan mezelf stellen, heb ik het nog op voorraad, kan ik nog zonder, waarom koop ik dit maw mezelf tijd en ruimte gunnen om iets wel of niet te kopen.
De laatste twee weken zijn qua boodschappen goed gelukt, ik zit onder het boodschappenbudget (€30 per wk) dus dat gaat goed. Geen bier meer, geen speciale koffie meer, geen 'rotzooi' meer. Ik was er alleen in getrapt vwb het kopen van een bakkie cappucino in ons cafe, Nu weet ik het echter wel zeker, daar koop ik mijn kopje koffie niet weer. blegh. 

Kleding heb ik niet gekocht, behalve een blouse die ik echt nodig had (ahum) en was afgeprijsd maar die ik heb betaald van mijn weekbudget. Ik moest echter wel de rest van de week zuinig zijn maar dat is gelukt. 

Ook kom ik nu al twee weken uit met mijn weekbudget, (€40 per wk) heel langzaam kom ik weer een beetje in mijn ritme. Gedurende de afgelopen twee weken heb ik geen grote of onnodige aankopen gedaan. Het is gewoon weer afkicken na een vakantie waarin er even niet werd gelet op welk budget dan ook. 

1 opmerking:

  1. Goed van je. Ik hoop dat je het volhoudt. Af en toe een uitschieter mag toch?

    BeantwoordenVerwijderen