maandag 10 september 2018

CV Ketel

Het hele jaar had en heb ik al het gevoel dat er iets mis was/is met mijn CV ketel maar tot enkele weken geleden kon ik mijn vinger er niet op leggen. De monteur was al geweest, er was al e. a. vervangen maar toch, er wat iets.

De handleiding er maar bij gepakt, wat kon het nou toch zijn. De ketel verbruikte meer dan ik op logische wijze kon verklaren. Nu ben ik een beetje huiverig om zelf te lopen klooien met dat ding maar het irriteerde me mateloos. Elke week zat ik met het gebruik net boven wat ik het jaar ervoor had verbruikt. Hoe was dit mogelijk? Het was weliswaar per week 1 a 2 kuub meer maar als je dat gedurende een langere periode bij elkaar optelt werd het een behoorlijk aantal waar ik geen verklaring voor kon geven. 

Daar stond het, de ECO knop kon ook nog worden ingeschakeld. Ik kon me werkelijk niet meer voor de geest halen of ik die nu zelf had uitgezet of dat vorig jaar de monteur hem heeft uitgezet (en niet gezegd) en waarom heeft hij dit dan gedaan of waarom heb ik dat dan gedaan. Hoe krijg ik hem weer in de ECO stand en zou dat helpen. Het ging eigenlijk heel gemakkelijk, gewoon de knop ECO even vasthouden en de ketel zou vanzelf in ECO stand gaan staan. (duhh, hoe makkelijk kun je het krijgen) Het lichtje knipperde en bleef vervolgens inderdaad na enkele seconden aan staan. 

Het was net de week voordat ik op vakantie zou gaan dus ik zou welgeteld 1 week ter controle hebben of dat inderdaad het euvel was. Aan het eind van de week toen ik de meterstanden noteerde viel het me gelijk op, ja hoor daar was weer de stand die ik vorig jaar het gehele zomerseizoen had. 0,5 tot 1 kuub per week i.p.v. 2 tot 3 kuub per week. Dat was dus het hele probleem voor wat betreft het teveel aan kuub-verbruik. 

Nu alleen nog kijken of hij nog steeds zoveel water zuipt, dat kan ik nog niet goed beoordelen. Hij staat voorlopig nog netjes in het groen qua waterdruk dus dat is even afwachten. De volgende keer dat ik hem ga bijvullen noteer ik even de datum waarop ik dat doe en dan zie ik wel wanneer ik dat weer moet doen. Een ketel hoor je misschien 2 keer, hoogstens 3 keer per jaar bij te vullen. Ik deed het elke 2 a 3 maanden. 

Een lekkage heb ik alswel de monteur die er in augustus was niet gevonden, er was niets onder de ketel te zien, niets bij de leidingen dus hopelijk komt het inderdaad door die ECO stand, wie weet. Ik vond ook dat vorig jaar het uitlek putje er soms droog bij lag en dat was dit jaar totaal niet het geval ondanks het feit dat 2018 het heetste jaar uit de geschiedenis blijkt te zijn. Zou ik dan toch het probleem hebben gevonden.?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten