donderdag 24 mei 2018

Monteur erbij

Vorig jaar kreeg ik toch wel heel erg het gevoel dat er iets mis was en is met mijn CV ketel. Het viel me op dat ik hem wel heel vaak moest bijvullen, zeker 1 keer in de maand. Eerst dacht ik verbeeld ik me dat nou of heb ik vorig maand ook al niet bijgevuld. Er werd ea genoteerd en ja hoor, het klopte inderdaad, dat werd wel heel vaak. Vooral als je bedenkt dat je misschien een ketel gemiddeld 1 a 2 keer per jaar moet bijvullen. Er was echter niets geconstateerd bij de laatste controle van september 2017.

Ik heb het nog even aangezien maar toen ook mijn douche raar begon te doen was de maat vol. Hij slaat pas aan als ik hem superheet zet, zo heet dat mijn arme huidje zou verbranden als ik eronder zou gaan staan. Draaide ik hem echter terug naar 'normale' temperaturen gaat de ketel uit. Eerst maar eens zelf op onderzoek. Even lopen googlen en wellicht een lek? Het hok waar de ketel hangt gaf niets aan, geen natte ondergrond, niets van dat alles. Oke, nu eerst maar eens naar de kruipruimte, kijken of ik daar wat kan vinden, nee ook daar alles droog. (nu wil dat niet altijd wat zeggen maar goed)

Misschien het expansievat maar daar kan ik niets aan doen (volgens de rampverhalen van internet kan dat gevaarlijk zijn) dus van de week de monteur erbij geroepen, deze komt volgende week woensdagmiddag. De dame die ik aan de lijn had meldde dat het misschien ook wel om de afstelklep ging. Ze wilden wel eerder komen maar op die dagen kon ik niet en omdat het niet zo urgent is, ik heb immers de verwarming al meer dan een maand niet meer aan komen ze op mijn vrije dag. (nu loopt meter ook niet meer zo snel terug)

Er was nog een andere 'waarschuwing' waardoor ik in de gaten kreeg dat er iets is wat niet goed werkt en dat zijn de meterstanden. Die viel me pas op toen ik de verwarming uit had staan met dit mooie weer. De meterstanden van mijn gasverbruik zijn gemiddeld nu 3 kuub per week, als ik mijn CV uit heb (en dat heb ik) zou dat 1 kuub per week moeten zijn en die ene kuub kan ik herleiden tot het douchen, de ketel moet dan immers aan het werk. Het lijkt niet heel veel maar als je elke week 2 kuub verliest tikt het aan.

Het is dat ik er nu op let maar de ketel slaat ook elke keer heel even aan terwijl de temperatuur in het huis rond de 20 graden schommelt. Dit deed hij altijd al wel maar zelden, nu is het echter gemiddeld (wat ik merk en zie) meerdere keren per dag.

Ik ben benieuwd wat de monteur zal vinden, ik hoop dat het de afstelklep is zoals die dame al zei. Ik vermoed zelf dat er teveel lucht in de leidingen zit. Hopelijk is het niet het expansievat wat dat lijkt me een ietwat kostbare zaak worden. Ik wacht af.


3 opmerkingen:

  1. Je kunt zelf nagaan of het (mogelijk) je expansie vat is. Je moet dan inderdaad veel bijvullen. Het is echter niet gebruikelijk dat de ketel dan ook steeds aanslaat.

    Om te horen of het expansie vat leeg is, tik je met de zijkant van bijvoorbeeld een schroevendraaier zowel een keer op het bovendeel en het onderste deel van het expansie vat. Omdat het bovenste deel alleen lucht zou moeten bevatten, klinkt het geluid van het bovendeel anders t.o.v. het onderste deel.
    Klinken boven en onder hetzelfde, dan is er grote kans dat het expansie vat stuk is.

    Reparatie is misschien duur , maar onnodig gas verbruiken kan ook duur uitlopen.

    Grtjs en succes, Astrid C.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Bij ons in de bouwmarkt verkopen we 2 maten expansievaten, prijzen zijn 17 en 37 euro, dus dat is toch niet zo duur? En daar is een monteur toch ook geen uren mee bezig, dus die arbeidskosten zullen ook wel meevallen denk ik. Maar een klep zal je vast wel minder kosten, dus hopelijk is dat het. Ontluchten kun je heel makkelijk zelf, gewoon een eenvoudig sleuteltje voor nodig (voor iets meer dan 2 euro te koop in de bouwmarkt). Misschien handig om dat eerst te doen? Als het probleem daarmee is opgelost, hoeft de monteur niet meer te komen.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hopelijk valt de schade mee. Wij hadden een CV abonnement. Elk jaar kwamen ze langs voor controle en kost het ook geen voorrij kosten.

    BeantwoordenVerwijderen