dinsdag 17 oktober 2017

Record aantal leningen

Nu het economisch weer wat beter gaat is iedereen de crisis van de afgelopen jaren blijkbaar vergeten. De topsalarissen mogen weer stijgen tot proporties van buitencategorie en de 'doorsnee' Nederlander blijkt zich weer heerlijk in de schulden te steken. in de rij voor krediet

We gaan ons blijkbaar weer heerlijk stoten aan dezelfde steen. We hebben dus helemaal niets geleerd van de crisis, er is niets zo menselijk als hebzucht. Wat de buurman/vrouw heeft wil ik ook. Het jaar 2017 schijnt een recordjaar te worden voor wat betreft het aanvragen van leningen. Dat de rente zo historisch laag staat is natuurlijk wel een factor waarmee je rekening moet houden maar dan nog, hebben we niets geleerd ?

Dit verklaart natuurlijk ook wel de zogenaamde cyclus waarmee die crisissen zich manifesteren, eens in de decennia komt wel een voorbij. (als het al niet meer is) De economie is gedurende een aantal jaren alleen maar in een jubelstemming totdat er weer ergens een luchtbubbel uit elkaar spat waarvan de desbetreffende sector toch echt helemaal niets van af wist. (nee, echt niet hoor)

Vervolgens krijgen we de verbaasde reacties van de diverse economische sectoren dat het toch echt niet zo had moeten gaan. Ondertussen lachen de grootverdieners in hun vuistje vanwege het feit dat ze gigantische bedragen voor zichzelf hebben weten binnen te harken door middel van een maas in de wet. Soms hebben deze grootverdieners iets gevonden wat nog niet eerder is bedacht/verzonnen en waar de diverse overheden nog geen rekening mee hadden gehouden.

Soms vraag ik het af, wat maakt het nou uit 100 miljoen op de bank of 250 miljoen op de bank. Wat kun je kopen met 250 miljoen wat je al niet kunt kopen met 100 miljoen. Ik zal het ongetwijfeld op mijn dak krijgen maar ik snap dat werkelijk niet. Natuurlijk, begrijp me niet verkeerd ik zeg echt geen nee tegen geld maar op een gegeven moment heb je genoeg en draagt het niet meer bij tot je geluk (wat je overigens niet kunt kopen maar zelf moet creƫren)

Iedereen die zegt dat geld niet gelukkig maakt liegt heel een beetje. Laten we nu even heel eerlijk zijn het maakt het leven wel een stuk makkelijker als je geld genoeg hebt. Maar je gelukkig & happy voelen doe je met,zonder of weinig geld toch echt helemaal zelf. Ik denk dat ik met dat laatste maar eens aan de slag ga.

2 opmerkingen:

  1. De truc is om genoeg geld te hebben om een prettig leven te hebben. Dat wil niet zeggen dat je dan alles kunt kopen, er moet wel wat te wensen overblijven. Maar inderdaad, boven een bepaald bedrag voegt meer geld, aan het geluksgevoel niets meer toe. Ik weet niet precies waar dit punt ligt maar dit is al vrij snel bereikt. We lijken inderdaad niets geleerd te hebben want we steken ons weer volop in de schulden. Nou ja, zij hebben niks geleerd, want ik doe aan die onzin niet mee. ;)

    BeantwoordenVerwijderen