woensdag 10 augustus 2016

Anonieme OV chipkaart

Ik had bedacht dat ik voor mijn moeder een anonieme chipkaart wilde bestellen ivm haar verjaardag. Ze gebruikt dat ding als het regent, de rest van de tijd fietst ze of gebruikt ze toch de auto. De kaart is gewoon handig om erbij te hebben. Parkeren in de stad is een crime en daarnaast ook nog eens hopeloos duur.

Natuurlijk zet ik er dan ook alvast wat saldo op. Allereerst alles maar eens bekeken via de website, ik kon hem dan ook gelijk laten activeren. Ik wilde er zelf dan ook eentje omdat die van mij is verlopen. De gehele procedure doorlopen en wilde gaan afrekenen. In totaal zou dat komen op €18,65 en ik had er dan nog niets opgezet. Als ik zelf naar de winkel zou gaan zou ik direct €2,65 besparen, nou daar wil ik wel 5 minuten door het park heen wandelen. De kaarten zijn nu dus bij een postkantoor gehaald.

Ik activeer ze dan zelf wel bij het station door er saldo op te zetten. Ik neem dan direct die van mijn vader mee zodat de zijne ook is geactiveerd. Ik geloof dat hij hem al 4 jaar heeft maar dat deze nog nooit is gebruikt en/of is geactiveerd. Ze worden een dagje ouder en dit doe ik graag voor ze. Het is trouwens voor beide een cadeau wat ze daadwerkelijk kunnen gebruiken en in ieder geval zal mijn moeder dat ook zeker doen. (of mijn vader hem ooit zal gaan gebruiken?) Maar het is in ieder geval weer eens wat anders dan het standaard bosje bloemen en/of geurtje. (De oudjes hebben niet zoveel wensen meer)

Het saldo wat nog op mijn oude OV chipkaart staat zal ik niet terugvorderen, voor het bedrag wat erop staat is het te omslachtig. Het is werkelijk hemeltergend wat je allemaal moet opsturen om dat voor elkaar te krijgen. Bankrekening inclusief handtekening, prive gegevens enzovoort. Ja, hallo daarvoor heb ik geen anonieme chipkaart genomen zodat jullie uiteindelijk nog alles van me te weten komen. Je moet je oude chipkaart erbij doen en al deze gegevens vervolgens met de POST opsturen.

Ik vraag me nu af, als ik dat toch zou doen, kunnen ze zo'n kaart uitlezen en dan alsnog precies te weten komen wat, waar en hoe ik heb gereisd de afgelopen 5 jaar.  De 'smerige donders' anonieme kaart ammehoela. Natuurlijk ben ik niet zo naief om te denken dat men al lang niet alles van deze jongedame af weet maar toch, dit stuit me een beetje tegen de borst.

Ik weet ook wel dat de men dit doet om het geld te vangen wat op al die kaarten achter blijft maar dit is mij toch te gortig. Waarom niet de kaarten laten scannen en opsturen ?

1 opmerking:

  1. Wij vonden het reuze meevallen wat je doen moet om het saldo van een verlopen kaart terug te krijgen, het bedrag was binnen 2 weken ook al bijgeschreven.

    BeantwoordenVerwijderen