zaterdag 17 augustus 2024

Hypotheekmijlpaal

 Vandaag loste ik weer wat extra af en met dat bedrag kwam ik net onder de €60.000. Mijn resterende hypotheekbedrag is nu €59,800 en een beetje. Als ik zo blijf (en kan doorgaan) ben ik binnen 7 jaar hypotheekvrij. Nu rijst de vraag, wil ik dat ook. Nou dat zien we dan wel weer. Het politieke en financiele landschap kan dan wel weer zo veranderd zijn dat het ongunstig kan zijn of juist wel gunstig. 

In mijn ogen blijft een hypotheek toch een schuld die je uiteindelijk moet aflossen dus voorlopig blijf ik extra aflossen al was het alleen maar omdat dan mijn vaste lasten blijven dalen. Maar goed dit zijn allemaal plannen zoals ik nu in het leven sta. Dit kan allemaal in een oogwenk veranderen maar ik ga maar even uit van het goede. 

Ik ben in ieder geval harstikke blij met de extra aflossing en de mijlpaal die ik daardoor heb gehaald. Ze geven altijd een indicatie van wat het nieuwe aflosbedrag wordt. Dat scheelt altijd een paar centen maar de indicatie die ze gaven is €357,50 bruto (dat wordt altijd een paar cent lager maar goed dat is peanuts)

Volgend jaar zal ik het extra aflossen wel weer aangeven bij de belasting zodat mijn hypotheekaftrek kan worden aangepast. Dit moet je altijd goed in de gaten houden want als je dit niet doet komen ze uiteindelijk na afloop en vragen ze het teveel betaald hypotheekrente weer terug. Ik doe dat eens in de 3 a 4 jaar. Ik los namelijk niet hele grote bedragen af dus dat loopt niet zo'n vaart. Hoe meer je aflost, hoe lager je hypotheekaftrek wordt. Dat geeft niet want dat geeft aan dat ik op de goede weg ben. 

2 opmerkingen:

  1. En zo simpel is het, het is een schuld. Ondanks eventuele belastingvoordelen heb ik ervoor gekozen om de hypotheek helemaal af te lossen, dit gebeurde een aantal jaren geleden. Ik kan je vertellen dat het niet alleen gevoelsmatig erg prettig is, maar dat je het ook echt merkt in je portemonnee. En gratis geld bestaat niet, dus als je geen hypotheek hebt ben je uiteindelijk toch echt het goedkoopste uit.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Daar ga ik ook voor, het voelt tot nu toe gewoon prettig aan. Ik los geen giga bedragen af maar elk jaar ga ik toch voor ongeveer 25 pm naar beneden en dat voelt gewoon goed.

      Verwijderen