woensdag 1 december 2021

Gaslek

 Vorige week woensdag kwam ik terug van een bezoekje aan mijn ouders toen de buurman mij aansprak bij de voordeur. Hij vermoedde een gaslek bij mijn gasmeter. De buurman was aan het verbouwen en moest bij hem even de gasaansluiting dichtdraaien wegens werkzaamheden. Hij rook bij het betreden van de ruimte een sterke gaslucht dus had hij gelijk gebeld. 

Deze gasmeter zit in een gezamenlijke meterkast waarin alle meters van de 6 appartementen inzitten. Hij had de netbeheerder al gebeld en die waren onderweg. Ik was stomverbaasd, bedankte hem en ging naar naar binnen. Ik had wel eens gas geroken in die ruimte maar dat was niet noemenswaardig maar blijkbaar was in de loop der tijd het lek groter geworden. Doodeng! Ik slaap namelijk boven die ruimte.

Normaal noteer ik mijn meterstanden regelmatig maar daar is het laatste half jaar een beetje een klad ingekomen, vraag mij niet waarom het is nu eenmaal zo. 

De netbeheerder was gelukkig binnen een half uur ter plaatse en na enkele controles waarbij zijn meters rood werden en luid gingen piepen bleek inderdaad dat het lek bij mijn meter zat. De lek zat in de precies bij de leiding die aansloot op de gasmeter. 

Hij heeft heeft hem losgehaald, opnieuw bevestigd met een nieuwe draad die het lekken moet tegenhouden bevestigd. Alles opnieuw gecontroleerd en de aansluiting kwam nu keurig door alle controles. Hij meldde dat een heel klein beetje gasverlies normaal was maar dat moest wel binnen de normen blijven en dat was nu gelukkig het geval. 

Het was een oudgediende werknemer die welgeteld nog 1 week voor de boeg had voordat hij met pensioen zou gaan. Hij wilde eigenlijk best wel door maar de netbeheerder had geen enkele belangstelling getoond om hem daarmee te helpen, zoals aanbieden om wat minder uren te gaan werken of een vaste standplaats. Ze hadden zelfs nog niet eens met hem gepraat over zijn pensioen, dat stelde hem teleur en ik dacht gelijk, moet je toch eens kijken wat een ervaring er volgende week daar de deur uitloopt terwijl men overal moeite moet doen om personeel te krijgen. Dat zei hij ook, maar blijkbaar was zijn werkgever het daar niet mee eens en hij ging het niet zelf aanbieden, als ze hem langer wilde houden dan was hij daar meer dan toe bereid maar hij ging het niet zelf aanbieden. 

Ik was allang blij dat het lek was gerepareerd. Het was mij het weekje wel, vrijwel de hele week bij de tandarts, mondhygieniste en paradontoloog gezeten wegens de al eerder vermeldde gebitsproblemen en dan ook nog een gaslek. Ik was aan het eind van de week geestelijk helemaal uitgeput van alle medische handelingen in mijn mond en de plotselinge stress van zo'n gaslek. Gelukkig heb ik nu weer een aantal nachten zonder enige pijn geslapen en dan knap je als mens al weer gauw op. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten