donderdag 2 juli 2020

Duurzaam beleggen

Ik beleg blijkbaar duurzaam. Eerder dit jaar ben ik (min of meer gedwongen) overgestapt van het ene naar het andere product bij mijn bank. Het product wat ik eerst had werd opgeheven. (waarschijnlijk niet winstgevend genoeg voor hun) Ze gaven me de keuze, blijven of iets anders kiezen met andere woorden dan verkopen we de boel en mag je zelf gaan kijken waar je het bij onderbrengt. Omdat ik nogal lui ben met betrekking tot mijn beleggingen ben ik gebleven. Ook omdat ze me €50 euro aanboden zodat ik bleef dus waarom ook niet. 

Vanochtend opende ik mijn rekening om de stand van zaken eens te bekijken, dat was een van mijn voornemens, wat actiever meekijken met de nieuwe beleggingen zodat ik een klein beetje de vinger aan de pols kan houden. In het groot stond boven mijn beleggingsrekening, met deze portefeuille belegd u nu duurzaam. Aha, dat is mooi meegenomen. Eens kijken wat dat inhoudt bedacht ik me toen, ze kunnen wel zoveel zeggen. De link aangeklikt en eens even meegekeken, de bank houdt zich aan een aantal regels en keurmerken zodat dit gewaarborgd wordt. Er stond een link naar een artikel waarin werd gezegd dat mijn bank goed op weg is naar een goed duurzaam beleggingsprofiel. Top! (controleren kan ik nooit helemaal dus dan moet ik ze maar op hun woord geloven)

Nu naar mijn rekening en rendement. Eerder dit jaar stond mijn portefeuille op -12% en heel langzaam krabbelde het op uit het dal, nu is het 'nog maar' -4% Al met al gaat het langzaam weer de goede kant op. De rekening laat veel activiteiten zien en tot mijn verbazing stond er ook een €25 dividend uitbetaling op...wat? Dat is toch mooi meegenomen. Toch wil ik nog eens informeren wat al die activiteiten betekenen, ik ben een belegger voor de lange termijn dus wat betekenen al die verkopen en aankopen is dat nu korte termijn beleid of zijn ze nog steeds bezig mijn portefeuille op te bouwen. 

Tot nu toe ben ik tevreden met mijn interne overstap eerder dit jaar. Ze informeren me goed, staan klaar als ik vragen heb en nu maken ze ook nog de switch naar duurzaam beleggen. Alle kleine beetjes helpen om deze wereld net even wat beter te maken. Wat ik ook goed in de gaten ga houden is de kostenpost van al deze aanpassingen, loopt dit nou de spuigaten uit en gaat mijn winst compleet daar aan op dan wordt het tijd om eens rond te kijken. Voorlopig is het echter goed zo. 


Geen opmerkingen:

Een reactie posten