woensdag 10 juli 2019

Afslanken

Sinds januari dit jaar ben ik bezig met afslanken maar eigenlijk gooi ik er maar een beetje met de pet naar. Het gewicht gaat er tergend langzaam vanaf. (2 ons eraf, 1 ons erbij, 2 ons eraf, 3 ons erbij en ga zo maar door maw heel weinig gewichtsverlies) Maar afgelopen maart/mei had ik zoiets, verdorie zo gaat dit niet langer, zet je schouders er onder en kijk eens wat er beter of anders kan. Dus eerst maar eens de krachttraining zwaarder gemaakt en iets anders ingedeeld. Het lichaam werd wat strakker maar er ging nog steeds niet of nauwelijks gewicht af, geen ramp hoor. Ik kreeg al wel diverse malen de vraag of ik afgevallen was en dat is altijd lekker om te horen.

Ik probeer momenteel zo'n beetje halfslachtig het keto-dieet. Waarom doe ik dat, ik zag een recepten boek, bladerde dat door en direct had ik bij een aantal gerechten, waarom ook niet, ziet er goed uit. Ik verdiepte me er een beetje in en besloot dat ik het op mijn eigen manier ga aanpakken.  Ik wil het echter niet te streng doen en omschrijf het dus maar als volgt. Mijn collega is ook bezig en is heel streng voor zichzelf en mag niets behalve wat er is opgeschreven in het dieet wat ze volgt en wanneer ze haar doelgewicht bereikt gaat ze proberen of ze de balans kan vinden tussen wat ze wil eten en wat ze mag eten.

Ik doe het precies andersom. Ik wil nu al de balans vinden en elke keer vraag ik mij af, vindt ik dit lekker en wil ik dit gerecht blijven eten in de toekomst. De gerechten die ik uitprobeer komen echter wel uit de diverse keto-dieetboeken. Wanneer het antwoord ja is, schrijf ik hem over of ik kopieer het recept en gaat hij in mijn weekmenu. Als ik eenmaal een 2 wekelijks menu bij elkaar heb gezocht zal het echt van start gaan. Het liefst wil ik een maandmenu zodat ik wat speling heb met de koolhydraat arme gerechten, het hoeft allemaal niet in een strak keurslijf. (maar het duurt nog wel even voordat ik zoveel lekkere koolhydraat-arme gerechten bij elkaar heb gesprokkeld)

Ik ben nu een kleine 2 weken bezig en heb inmiddels 7 recepten gevonden die ik heerlijk vindt. Bovendien is er nog een groot voordeel, ik heb nog nooit zoveel groenten gegeten. De groenten die ik binnen krijg zijn goed verborgen in de recepten dus dat scheelt. Ik snij ze gewoon extra klein. 😀

Vorige week heb ik mijn eigen gemaakte granola gemaakt en wel potverdrie die is lekker zeg en nog belangrijker ik weet precies wat erin zit en dat is dus geen grote hoeveelheden suiker en koolhydraten maw heel anders dan de cruesli en dergelijke uit de winkel. Aan het eind van de eerste week waarin ik precies 3 nieuw uitgeprobeerde koolhydraat arme gerechten verslond (ja, zo lekker waren ze) stond ik op de weegschaal en ik geloofde mijn ogen niet. 1,5 kilo eraf, dat ding is kapot dacht ik nog. Uit en weer aan, nee nog steeds 1,5 kilo eraf WTF... dacht ik toen.

Er zijn uiteraard ook nadelen, sommige ingredienten had ik nog nooit gegeten. Ik vroeg me op een gegeven moment af hoe ik in hemelsnaam een venkelknol moest snijden. (lang leve you-tube) De meeste groente ken ik wel maar ik heb heel veel groenten nog nooit gegeten of soms niet meer sinds mijn jeugd. (en toen kotste ik ze meestal uit omdat ik groente toen ook al niet naar binnen kreeg)

De afgelopen 2 weken heb ik de volgende koolhydraat arme recepten uitgeprobeerd:


  • gevulde eitjes met omega 3 (snack)
  • Tonijnsalade in 5 minuten (hoofdgerecht)
  • Omelet met spinazie (lunch)
  • kip in parmezaanjasje met koolsla (hoofdgerecht)
  • Snelle kip korma met bloemkoolrijst (hoofdgerecht)
  • Eigengemaakte granola met griekse yoghurt (ontbijt)
  • Varkenskarbonade met notenvulling en knoflooksperziebonen (hoofdgerecht, deze staat voor vanavond op het menu)

Ik heb nog ongeveer een maand te gaan voordat ik met vakantie ga en ik hoop voor die tijd nog 5 a 7 gerechten te ontdekken, natuurlijk zal ik ook tijdens mijn vakantie e.a. gaan uitproberen maar ik hoop in ieder geval tegen die tijd een goed weekmenu (liefst meer) in elkaar te hebben geflanst zodat ik zonder al te veel nadenken een goed koolhydraat arm weekmenu uit mijn mouw kan schudden. Op dit moment is het gewichtsverlies even van minder belang, het uitproberen van de recepten is nu belangrijker. Ik ben benieuwd. 





2 opmerkingen:

  1. De knoflooksperciebonen waren heerlijk!!!! nooit gedacht dat ik, die niet van groente hou zo heerlijk heb gegeten. Bord helemaal leeg gegeten.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat fijn zeg! Het klinkt goed en 1.5 kg is niet niks. Succes!

    BeantwoordenVerwijderen