donderdag 6 juni 2019

Experiment

Afgelopen week was ik een paar dagen vrij en ik wilde een klein experimentje uitproberen. Ik ben sinds beging dit jaar weer aan het opletten wat ik in mijn mond stopt. Dat gaat met ups and downs maar ik ben toch 3 kilo kwijt. Mijn doel is voor het eind van het jaar tussen de 5 en 7 kilo kwijt te raken. Inmiddels zit ik weer lekkerder in mijn vel en naar mijn bescheiden mening is dat omdat ik weer goed aan het sporten ben.

Vorig jaar met al die ellende van ziekenhuis bezoeken van mijn vader is mijn eigen 'gezondheid' er een beetje bij ingeschoten, sporten deed ik niet of nauwelijks meer en dat merkte ik aan mijn lichaam en aan mijn geestelijk gesteldheid. (ik heb dat al eens eerder aangekaart) Ik ben heel langzaam weer uit het dal aan het kruipen door weer stevig te gaan sporten. Ik wandel weer regelmatig naar mijn werk en ik sport weer standaard twee keer in de week (en het liefst nog meer)

Aangezien ik afgelopen week dus wat extra dagen vrij had besloot ik elke dag te gaan sporten en dan niet alleen wat aan flodderen maar stevige krachttraining. Ik wilde wel eens weten wat dat met je lichaam doet, hoe voel je je, hoe reageert je lichaam op zo'n zware belasting. De eerste dag was ik moe maar voldaan maar goed, dat was ik wel gewend, ik sport immers wel vaker. De tweede dag voelde ik het in mijn hele lichaam en toen ik opstond voor dag nummer 3 was ik stijf en voelde ik me oud. (bovendien kraakte er van alles maar goed dan weet je dat je nog leeft) Ik ben echter wel gegaan en na afloop voelde ik me uitstekend, de stijfheid was grotendeels verdwenen en mijn lichaam hield zich redelijk goed.

Op zaterdag werd er niet gesport maar zondagochtend werd er weer stevig tegen aangegaan. Een 50 minuten durende spinning les die er voor zorgde dat ik een emmer met zweet kon vullen. Aangezien ik niet of nauwelijks zweet tijdens of na het sporten was dat toch wel een unicum. Ik wist niet goed wat me overkwam en ik voelde me na afloop heel vies van mezelf. Het had uiteraard met de warmte te maken maar ook de enorm hoge intensiteit van de les. Ik merkte dat mijn lichaam wat sneller moe werd na zoveel sportdagen maar over het algemeen mocht ik niet klagen. Ik ben zeer tevreden met mijn lichaam's reactie op de sport intensiteit, wat ook een leuke bijkomstigheid bleek was dat ik heerlijk sliep. Ik had dat echt nodig, mijn batterij moest echt opgeladen worden.

Al met al ben ik zeer tevreden met de sportdagen, na elke sportdag van een goede 1,5 uur ging ik moe maar voldaan naar huis. Het resultaat was nou niet direct te merken op de weegschaal, er ging net 2 ons af.  Spieren wegen echter meer dan vet en mijn vooruitgang werd pas echt goed zichtbaar voor mezelf toen ik een selfie van begin januari met een selfie van deze week bekeek, het was net allemaal even wat strakker. De blubberbuik was net even wat minder blubberig, in ieder geval dusdanig minder dat het zelfs mij opviel toen ik de selfies bekeek.

Hopelijk kan ik dit volhouden en blijf ik vooruitgaan (of liever gezegd achteruitgaan in gewicht). Binnenkort heb ik weer wat extra dagen vrij ivm Pinksteren en ik denk dat ik dan nog zo'n sportweek inlas, ik was er zeer content mee.

1 opmerking:

  1. Volgens mij is het heel begrijpelijk dat je minder aandacht hebt voor je eigen gezondheid als je teveel zorgen hebt om een ander. Een gezonde levensstijl is volgens mij niet iets wat we in ons eentje kunnen doen. Ik denk dat iets is dat door de hele gemeenschap gedaan moet worden.
    Als je zoveel gezweet hebt, dan ben je in ieder geval lekker veel afvalstoffen kwijt!
    Veel groentes eten, daar knap ik zelf altijd erg van op. Maar dat verschilt per persoon. Het is maar net hoe je lichaam gebouwd. is.

    BeantwoordenVerwijderen