zaterdag 9 februari 2019

VVE vergadering

In de komende week hebben we een VVE vergadering. In 2018 hebben we behoorlijk wat onkosten gehad. We hebben dubbele beglazing laten zetten en alles laten schilderen. De hemelwaterafvoer up-to-date gemaakt en ga zo maar door. Helaas bleek de riolering onder het gebouw naar zijn grootje dus dat moest onverwachts worden vervangen, ons banksaldo ging van €110.000 naar €30.000 met andere woorden, wij zijn zo goed als blut.

We hebben dus als VVE zijnde gevraagd het MJOP aan te passen. Deze kregen we afgelopen week en ik barstte in lachen uit. De maatschappij waarbij we het onderhoud hebben onder gebracht wil dat alles 1 keer per 5 jaar geschilderd word, dat gaat dus niet gebeuren. De buitenkozijnen zijn inpandig en kunnen makkelijk 7 tot 8 jaar mee. Weggestreept dus. Er stond een post terreinafwerking, men had ongevraagd een post erin gezet die meldde dat de buitentegels zouden worden vervangen, wegstrepen tenzij de tegels spontaan omhoog komen en barsten. Dit is esthetisch en kan makkelijk worden doorgeschoven.

In 2022 worden de schuurdeuren vervangen en aangezien die asbest bevatten valt daar niet mee te spotten of mee te schuiven, die blijven dus lekker staan. Bovendien moet het asbest worden verwijderd omdat dit wettelijk is geregeld. Ergens in 2027 staat er een kostenpost voor €7200 in het plan bij navraag bleek dat de ledverlichting zijn, deze is pas vervangen en nog geen jaar oud, en die kostte destijds nog geen €2000 dus waarom dan ineens €7200. Dat wordt dus nog nagevraagd.

Plotseling zijn er in 2031 enorme uitgaven te zien, werkelijk te belachelijk voor worden. Daar hebben we als VVE maar niet eens naar gekeken. Ik snap werkelijk niet hoe je zoiets kunt begroten terwijl je weet en ziet als onderhoudsmaatschappij dat we het geld NIET hebben, ik noem dit paniek zaaien waar het niet nodig is. De voorzitter zei ook al, dit is gewoon een computergestuurde uitdraai die rekening houdt met eens in de zoveel jaar dat en dat onderhoud en toevallig valt alles samen in 2031 met andere woorden, gaat ook niet door.

We gaan ook een tweetal voorstellen doen voor wat betreft servicekosten, we kunnen het tekort dit jaar aanvullen door de appartementen eenmalig €350 te laten betalen of om de servicekosten dusdanig te verhogen en dat zou betekenen dat dit zo'n €160 per maand zou worden om het elk jaar terug komende tekort voorgoed voor te zijn. Wanneer er voor het eerste wordt gekozen hebben we besloten om de servicekosten voor wat betreft dit jaar niet te verhogen. Wanneer er voor het laatste wordt gekozen verhogen we de servicekosten helemaal niet meer.

Ik ben er nog niet uit. Het is wel ineens een enorme verhoging maar aan de andere kant, dan zijn we er ook vanaf. De andere kant is dat we die €350 betalen maar dan is het probleem alleen dit jaar opgelost. Ik weet het nog niet, ik ben benieuwd wat de bewoners daarover gaan zeggen aankomende woensdag.

1 opmerking:

  1. Ben blij dat ik niet meer een appartement hebt, en steeds naar de VVE vergadering moet. Alles duurt lang, gaat over zoveel schijven, iedereen heeft een mening, eenvoudige dingen worden heel lang over beslist. Mensen die het onderhoud niet kunnen betalen, ga zo maar door. Bij ons was 60% nog huurders via een woningcoöperatie, de rest koopwoningen. VVE werd geregeld door de woningcoöperatie, omdat ze verplicht waren, maar niemand nam het over. 3 jaar het appartementje maar gehad, maar nooit meer een VVE voor mij.

    BeantwoordenVerwijderen