maandag 18 september 2017

Oude dag voorziening

Ik ben niet rijk, althans niet in geld uitgedrukt om maar even heel materialistisch uit de hoek te komen. Als ik later oud en 'versleten' ben wil ik echter wel goed leven. Ik heb dan een AOW (voor wat dat waard zal zijn) plus een klein pensioentje. Ik zie mezelf echter niet tot mijn 70ste doorwerken. Arghhh alleen al van de gedachte daaraan raak ik overstuur. Ik moet dus aan de slag.

Wat doe ik eraan om ervoor te zorgen dat ik op latere leeftijd minder kan gaan werken of misschien zelfs eerder kan gaan stoppen met werken. Allereerst probeer ik mijn hypotheek eerder af te lossen, dat gaat op zich heel goed. Ik had met mezelf afgesproken dat ik per jaar €1000 euro extra zou aflossen. Dit is echter tot nu 2 keer €3000 euro geweest en dit jaar zal ik €5000 aflossen omdat dit me meer oplevert dan wanneer dit geld op de bank zou staan. Ik leg dan geld bij vanuit mijn bufferfonds die dat gelukkig makkelijk kan lijden.

Wat ik ook heb geregeld is dat ik een gedeelte van mijn geld laat beleggen. Dat is geld voor mijn oude dag, een extraatje zeg maar ik noem dit mijn eigen gekweekte pensioengeld. Ik bemoei me daar niet of nauwelijks mee want dat wordt gedaan door de bank. Het enige wat ik doe is een opdracht geven tot aankoop en dat doe ik niet al te vaak want dan lopen de kosten op en dat staat niet in vergelijking met het maandelijkse bedrag wat ik daar aan doneer. Ik wacht meestal 2 of 3 maanden tot dat er iets meer dan 200 euro op staat en dan geef ik weer een koop opdracht, het drukt de transactie kosten.

Waar ik me volgend jaar op wil gaan focussen is het creĆ«ren van passief inkomen maw ik wil dat mijn geld geld genereert en dat betekent dat ik op zoek moet gaan naar dividend aandelen.  Ik hoop dat te doen met mijn eigen beleggingsrekening bij Alex. Er staat hier zo'n €2400 op en volgend jaar wil ik op zoek naar dividend aandelen. Het zal betekenen dat die rekening daar wat meer geld gestort krijgt. Hoeveel en hoe vaak ik zal gaan 'doneren' weet ik nog niet, zoveel heb ik niet maar ik weet wel dat het 'moet' gaan gebeuren als ik wil dat ik eerder kan stoppen met werken.

De komende tijd zal ik eens gaan bekijken hoe ik dat wil gaan doen. Ik heb een beperkt budget maar er zijn altijd wel wat creatieve oplossingen. Wat ik niet ga doen is geld lenen om daar wat mee te gaan doen. Aandelen zijn en blijven toch een risico en dat doe ik liever met mijn eigen geld dan met geld wat ik heb geleend.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten