woensdag 24 februari 2016

Beleggingsrekening Bank

De formulieren voor het aanvragen van een beleggingsrekening had ik begin februari allemaal opgestuurd maar ik kreeg een mail terug. Ik was vergeten aan te kruisen of ik wel een fiscaal inwoner was van Nederland. Duh ! maar goed, ik kon het opgestuurde formulier scannen en alsnog een keer op sturen, dat was sneller dan met de post waardoor de beleggersrekening ook sneller geopend kon worden.

Het schijnt een nieuwe regel te zijn om fraude tegen te gaan. Ik moest hier hartelijk om lachen, ik kon wel ik weet niet wat aan kruisen, hoe gaan zij (of willen zij) dit gaan controleren. Hoe weten ze of mijn geld niet is verkregen via maffia praktijken en ik op deze manier het geld wil wit wassen. Ik hoefde alleen maar ja of nee aan te kruisen.

Afgelopen week las ik een heel stuk hierover op een financiële website die hetzelfde beweerde. Die meldde een hoop extra papierenrompslomp voor de 'gewone' consument en de crimineel wordt nog steeds geen strobreed in de weg gelegd, die kan nog steeds zijn gang gaan en de extra kosten worden verhaald op...jawel je raadt het al.

Maar goed, even terug naar mijn verhaal. Ik had vorige week ineens een extra rekening op mijn overzicht staan bij het inloggen en was verheugd over de snelle gang van zaken. Ik had echter mijn twijfels, hoe weten ze nou welk profiel ik heb gekozen, ik snapte er niets van, heb ik wat gemist, want ik heb bij al de ingevulde formulieren geen profielkeuze gezien.  Dan maar even informeren via de chat, die jongen wist het ook niet omdat hij niet zo thuis was in beleggingen en adviseerde om even te bellen. Ik vroeg nog, het is weekend moet ik dat niet doen op kantooruren, nee hoor. Ik bellen en wat denk je...ik zuchtte eens diep en besloot vandaag dan maar terug te bellen.

Eerst maar eens het kantoor hier in mijn stad, nee ik moest de beleggingsmensen hebben, ik werd doorverbonden...tijdens het wachten kwam ik wel twee levels verder met candy crush, nou dan weet je het wel. Het eindigde er mee dat ik weer zou worden doorverbonden met het beginpunt en daar zei ik, ho stop. Ik weiger van het kastje naar de muur gestuurd te worden, dus wat wordt het. Oplossing van de desbetreffende medewerker, ik zou worden teruggebeld. Zo gezegd zo gedaan, ik werd teruggebeld, alles opgelost, rekening actief, antwoord op vragen en ik kon aan de slag.

Het startbedrag gestort, bleek het buiten de actieve periode van de mixfonds te zijn dus de order gaat de volgende dag worden behandeld. Ach, dat ene dagje. Ik zit nog even te twijfelen of ik elke maand wat ga inleggen of er een vast bedrag per jaar op stort. Ik wacht eerst maar eens af wat er morgen allemaal op de beleggersrekening gaat gebeuren. Ik heb informatie ingewonnen wat er allemaal in het mixfonds zit en het is een mooie gebalanceerde mix (beetje aandelen, beetje obligaties enz)

Het is een van de manieren om straks mijn pensioen aan te vullen. De andere is aflossen op mijn hypotheek, we gaan vrolijk verder.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten