vrijdag 27 november 2015

Pensioen

Iedereen weet hoe onze regering de laatste jaren letterlijk elke bouwsteen die ooit door de vorige generatie is opgebouwd aan het afbreken is. Ik laat even in het midden of ik dat nou zo eerlijk vindt of niet of het nou wel of niet nodig is want daar kan ik niet goed over oordelen omdat ik daar niet genoeg een overzicht/beeld van heb.

Ik vermoed dat tegen de tijd dat ik met pensioen mag (over 25 jaar of nog meer) de AOW in een zeer uitgeklede vorm aanwezig zal zijn. (als deze er nog is) Er zijn een aantal opties die men dan als alleenstaande kan bewandelen. Deze kunnen eventueel ook voor een stel gelden maar ik spreek even vanuit mijn eigen situatie.


  • extra investeren in je pensioen (ik krijg steeds meer het gevoel dat ik er nooit meer uit krijg dan dat ik er ooit in zal stoppen)
  • extra sparen (geen vetpot maar goed, je hebt het dan maar toch)
  • aflossen op je hypotheek, mocht je die hebben. (direct resultaat, zowel op de korte als lange termijn)

Ik ben geen financieel expert, ik verdiep me wel in de diverse financiele producten maar begrijpen doe ik nooit helemaal (die verdomde kleine lettertjes) en dan vertrouw ik ook nooit echt. Voorlopig ga ik voor de aflossingen op mijn hypotheek. Ik ben geen grootverdiener (net onder modaal) dus grote aflosbedragen worden het nooit maar voorlopig is dit iets wat tastbaar is, ik los af en ik zie het maandbedrag naar beneden gaan. 

Ik heb altijd gehuurd en daar zag ik het maandbedrag jaarlijks alleen maar naar boven gaan, nooit naar beneden. Voorlopig ben ik allang blij als ik na 2016 nog een baan heb, de rest plan ik naar gelang de situatie. Ik probeer vooruit te kijken en zolang ik een baan heb kan dat. 



Her en der hoor en zie ik goede tips, de eerste echte tip die ik in de praktijk heb gebracht is een tip van Oprah Winfrey. Een van haar geldexperts meldde dat je altijd eerst jezelf moest betalen. Direct na het ontvangen van mijn salaris betaal ik mezelf dan ook door direct een vast bedrag naar mijn spaarrekening over te hevelen, dit gaat automatisch en daar heb ik dus geen omkijken naar. Ik kom ook niet of nauwelijks aan dat spaarbedrag waardoor deze rekening ongemerkt groeit.

Ik heb gemerkt dat wanneer je dat niet doet je het geld ook opmaakt, waaraan geen idee, het is gewoon op. Ik heb die regel ook halverwege de maand nog een keer ingevoerd, het bedrag is iets minder dan aan het begin van de maand en dat spaarbedrag gebruik ik om te sparen voor iets wat ik graag wil, ik noem die rekening mijn luxe-rekening. Het systeem bevalt me, ik spaar ongemerkt voor 'later' en/of grote doelen. Ik spaar tevens redelijk ongemerkt voor luxe spullen (en dit kan van alles zijn, de koelkast heb ik bijvoorbeeld van mijn luxe rekening gekocht)

Hoe doen jullie dat, heb je al iets geregeld voor later, ga je dat regelen of ben je blij dat je de maand doorkomt zonder al te veel kleerscheuren. 



Geen opmerkingen:

Een reactie posten