woensdag 5 juli 2017

dub, dub en twijfel

Zoals jullie misschien wel weten zit ik er over te dubben om dit jaar een klein gedeelte van mijn buffer in te zetten voor een extra aflossing. Ik spaar gedurende dit jaar weer ongeveer €3000 euro bij elkaar en wil het dit jaar aanvullen tot €5000.

De grootste reden hiervoor is dat de rente op de spaarrekening belachelijk laag is en wat ik nu aflos hoe ik later niet meer te doen. Bovendien mocht ik ooit ontslagen worden is de lagere hypotheek makkelijker op te brengen dan de hypotheek waarop niet is afgelost.

Normaal gesproken zitten mijn financieel adviseur en ik redelijk op een lijn, behalve hiermee. Het is niet zo dat ik hem redelijk vaak spreek, meestal maar eens per jaar tijdens de belastingaangifte maar hij vindt dat ik eerst moet werken aan mijn woongenot en dan pas aan de aflossing.

Aangezien ik dit jaar mijn kruipruimte heb geisoleerd wordt het volgende grote 'project' de keuken en/of badkamer. (daar ben ik nog niet over uit) Ik spaar hiervoor zo'n €100 per maand. Er zit momenteel nu zo'n €1000 euro in dat potje en daar heb je nog geen keuken en/of een nieuwe badkamer voor.

Ik zit nu te dubben of ik het geld wat ik voor de aflossing wilde gebruiken niet beter voor een nieuwe keuken kan gebruiken. Het enige probleem is, ik moet er niet aan denken om in de troep te zitten. Ik heb nog helemaal geen zin om iets uit te zoeken en weer in gesprek te gaan met bouwmensen. Bleghhh....misschien komt dat ook omdat ik momenteel zo erg naar mijn vakantie verlang dat ik er niet aan moet denken dat dit pas eind augustus is.

Ik had zelf zo bedacht dat ik het geld voor een nieuwe keuken over zo ongeveer twee jaar bij elkaar heb dus waarom niet de extra 'grote' aflossing. Het geld wat ik daarbij uitspaar kan ik weer gebruiken voor de nieuwe keuken.

Dub, dub..twijfel.

10 opmerkingen:

  1. Ik zou niet te lang twijfelen. Je wilt de keuken en/of badkamer aanpassen, aangezien je bij beiden in de rotzooi zit zou ik dit in één keer laten doen. Dan ben je er ook in één keer vanaf. Misschien een beetje kamperen in je eigen huis maar ook dat lijkt me geen probleem voor een paar weken. Ik heb 6 jaar geleden een grote renovatie uitgevoerd met de gedachte dat dit fysiek makkelijker is op te brengen dan wanneer je in de 60 bent, zo oud ben ik nog niet ;-) En het plezier wat ik er al 6 jaar van heb weegt niet op tegen wat ik eventueel extra had kunnen aflossen. Dat kan nu ook terwijl ik al 6 jaar extra leefgenot heb.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Iets aflossen voelt als vrijheid. Ik heb eerst alles ingezet op aflossen. Toen ik goed op weg was met aflossen startte ik met verbeteren huis. Daar geniet ik nu nog van.

    Doe wat je zelf het prettigst vindt. Hou een buffer aan in alle gevallen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Een buffer is voor mij heel belangrijk, ik zit dan gewoon rustiger in mijn vel.

      Verwijderen
  3. Als je keuken en badkamer nog goed te gebruiken zijn zou ik altijd voor aflossen gaan. Hoe meer je aflost, hoe meer extra geld je overhoudt voor woongenot.... Op de lange duur dan he? Ik ben ook van mening dat het altijd verstandiger is eerst schulden af te lossen als dit mogelijk is. Als dit ten koste van luxe gaat, vind ik dat persoonlijk helemaal geen probleem. Ik heb zelf een echt basis keuken en badkamer die er al in zaten toen ik dit huis kocht. Ik vind het prima zo en ga ze helemaal niet vervangen. Ze doen wat ze moeten doen dus dat is voldoende voor mij. Mijn huis is afgelost (heerlijk) en nu spaar ik voor vervroegd pensioen. Dat lijkt mij persoonlijk fijner dan dure spullen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ohh, dat lijkt mij ook heerlijk een afgelost huis. De keuken en badkamer zijn verder nog goed, basic maar goed het heeft ook geen haast maar je moet al wel ea reserveren voor zo'n verbouwing.

      Verwijderen
  4. Je geeft eigenlijk zelf het antwoord al, vertrouw op jezelf. Als je eerst gaat aflossen, hou je straks meer over om je keuken en badkamer opnieuw in te richten. Voor deze projecten moet je Echt Zin in hebben, als je er nu nog tegenop ziet maak je misschien keuzes in stijl en kleuren waar je straks spijt van hebt. Je keuken en badkamer zijn het waard dat je er 100% voor kunt gaan.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik heb besloten eerst maar eens rond te kijken, wat zouden de totale kosten zijn van een keuken die ik leuk vindt, wat vindt ik uberhaubt leuk. Dit jaar heb ik er geen zin in dat staat al vast.

      Verwijderen
  5. Voor een nieuwe keuken en badkamer ben je zo minimaal€20000,- verder. Zelfs als je het simpel houdt. Ook een afgeprijsde keuken moet nog geplaatst worden. En er moet altijd iets gedaan worden aan nuts aansluitingen omdat de standaardnorm net weer anders is dan toen ooit het vorige werd geplaatst. Daarnaast moet je ook altijd weer rekenen met schilderen en soms stucen.

    Het is een beetje afhankelijk van de verhouding tussen je hypotheekschuld en de waarde van je huis wat wijsheid is. Een goed onderhouden huis met wat modernere (neutrale) keuken badkamer verkoopt makkelijker en is dus echt bij verkoop meer waard dan een huis waar nog enorm aan opgeknapt moet worden. Bovendien heb je zelf plezier van een nieuwe keuken en badkamer. En dat iedere dag. Aan een vakantie geven mensen vaak meer uit dan waar ze de rest van het jaar dagelijks van kunnen genieten. Als je huis niet onder water staat, dan zou ik stoppen met (extra) aflossen, zorgen dat ik een buffer had en zo snel mogelijk starten met verbetering en onderhoud van het huis. Als dat achter de rug is, kan je dan opnieuw beginnen met extra aflossen. Tegen die tijd is waarschijnlijk door inflatie, stijgende huizenprijzen en de verbetering van je huis, de verhouding tussen de waarde en de lening als vanzelf ook nog een stuk beter geworden.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik heb niet zo'n groot huisje dus minimaal 20000 voor badkamer en keuken is een beetje overdreven. De badkamer is denk, 1,5 meter breed en 2,5 meter lang. De keuken is ook zo groot nog niet. Al met al valt dat wel mee. Het is een tiny appartement, precies goed genoeg voor 1 persoon maar je hebt gelijk, een moderne neutrale keuken & badkamer is beter.

      Verwijderen