zondag 17 juli 2016

DIY

Toen ik hier kwam wonen heb ik met mezelf afgesproken dat ik het klussen eerst zelf zou proberen en mocht het niet lukken dat ik dan een professional zou inhuren.

Het is een beetje een wisselend succes, het kattenluikje van de vorige eigenaar heb ik, al zeg ik het zelf werkelijk heel mooi dicht gemaakt en geschilderd. Daar ben ik tevreden over, het isoleren van mijn inloopkast was een wat minder succes maar ik had de afgelopen winter het gevoel dat het toch hielp. Alle deuren, behalve de voordeur zijn inmiddels voorzien van tochtstrips en de beide verwarmingen in de woonkamer zijn allebei voorzien van folie zodat de warmte terugkaatst.

Ik heb een vakman ingehuurd om in mijn keuken dubbele beglazing te laten zetten en ik heb een vakman ingehuurd om mijn binnendeur te plaatsten. Ik weet wat ik wel en wat ik niet kan en wanneer ik twijfel probeer ik het eerst zelf.

Alle binnenmuren zijn nu voorzien van een nieuw laagje verf dus ik ben over het algemeen tevreden over mijn eigen klusjes.

Af en toe gaat het echter mis, ik had zoals al eerder gezegd alle deuren behalve de voordeur voorzien van tochtstrippen dus ik wilde die ook bij de voordeur plaatsten. Ik ging als een druk baasje te keer en binnen niet al te afzienbare tijd zaten ook hier de strips op de goede plek. Ik sloot de deur af en....kreeg hem niet meer open. Wat was ik blij dat ik aan de binnenkant stond, ik zat al te bedenken wat ik allemaal moest doen om uit mijn huis te komen, via het balkon en wat dan.....nou ja, het ene doemscenario na het andere maar waarom kreeg ik mijn deur niet meer open, wat is dit nu.

Ik besloot eerst maar eens even wat te gaan drinken en rustig over het probleem na te denken, wat te doen, wat te doen. Aha, dan maar het hele slot eraf halen, dan is de deur in ieder geval open en kan ik kijken wat er aan de hand is. Ik vertikte het om hiervoor iemand te bellen, ik zag het al helemaal voor me, het vrouwtje heeft zichzelf binnengesloten....ja binnengesloten. Dat laat ik toch zeker mij niet overkomen.

Slot voordeur verwijderd, de deur ging nu wel open maar wat was het probleem nu. Ik had de tocht-strips zo strak tegen de deur geplaatst dat hij eigenlijk niet meer goed dicht ging en op het moment dat ik de deur toch dicht kreeg (hoe is mij dan ook een raadsel) en de deur op slot draaide was het de druppel die de emmer deed overlopen, alles stond zo strak dat ik niet de kracht had om de deur weer van het slot af te halen. Tocht-strips dus maar weer verwijderd en het slot weer bevestigd en gelukkig ging het vanaf dat moment weer heel soepel.

Ik heb de tocht-strips er maar af gelaten en nog geen nieuwe poging ondernomen om deze er weer op te zetten. Soms moet je even afstand nemen van een mislukking.

1 opmerking:

  1. Weer zo'n mooi verhaal. Vooral het pauze momentje in het midden en je slotzin. Ik wou dat ik dat kon. Meestal word ik zo boos op mijzelf en op het feit dat de voorgenomen klus niet lukt dat ik eerst even af moet koelen voor ik weer naar de klus durf te kijken.
    Tegenwoordig draai ik het om. Vóór ik aan de klus begin ga ik eerst kijken wat ik mogelijk voor nare dingen tegen ga komen. Sinds ik dat doe merk ik dat ik ook meer zo boos wordt op mijzelf. Dat werkt voor mij een stuk fijner :-)

    Leuke stukjes om te lezen. Groetjes, Astrid C.

    BeantwoordenVerwijderen