Ik had het er al eerder over in een vorige post. (27 april) Ik hoop dit jaar stabiel in de €6000 te eindigen. Echter momenteel gaat het zo goed dat ik heeeeeeel misschien in de €7000 eindig. (moet alles meezitten) Dit jaar ben ik echter al vrij actief geweest met aankopen, dat wilde ik al heel lang maar op de een of andere manier deed ik het niet of nauwelijks. Niet omdat het niet kon maar omdat ik het vergat, geen zin had en uitstelgedrag vertoonde. Dit jaar ben ik echter actiever geworden. Een aantal verschillende ETF's gekocht en die gaan tot mijn verbazing momenteel zeer goed.
Ik wilde wat minder afhankelijk worden van Amerikaanse aandelen en keek en kijk nu voornamelijk naar Europese ETF's. Die moesten dan wel goedkoop zijn en dividend uitbetalen. Ook moet ik eerlijk bekennen dat ik geen diepgaand onderzoek verricht. Ik vergelijk mijzelf altijd met die (beurs)gorilla die tot ongeveer 2013 bijna elke keer de beurs en de analisten versloeg door simpelweg een stapel bananen te kiezen die dan een aandelenportefeuille moest voorstellen. Hij verloor gedurende ongeveer 10 jaar maar 2 keer ten opzichte van de professionals. (zo goed doe ik het niet maar ik eindig meestal toch in een plus)
In ieder geval dit jaar kocht ik al 3 verschillende Europese ETF's. In totaal waren dat er 45 verdeeld over 3 verschillende ETF's. Alle drie staan ze op winst (een zelfs al meer dan 30%) en alle drie betalen ze dividend uit. Nu wil ik dit uitbouwen en meer van hetzelfde kopen dus met andere woorden hun aantallen vergroten. Ik ben totaal geen financieel expert en dit is gewoon puur geluk, heel slecht om het zo te doen maar het werkt voor mij. Criteria die voor mij werken zijn als volgt, goedkoop, dividend en het moet het liefst duurzaam zijn voor zover je dat kunt zien. (veel zeggen het maar of het ook gebeurt, ik bedoel hoe controleer je dat als fondsbeheerder)
Echter ik vergeet nooit dat mijn doel van een stabiel €6000 aandelenportefeuille puur speculatief is, dit kan namelijk binnen 1 dag veranderen. Ik reken mijzelf nooit rijk maar omdat ik het geld niet op korte termijn nodig heb raak ik niet in paniek als het daalt. Wat ik dan wel denk, oohhh die voorheen te dure aandelen/etf's komen nu binnen mijn bereik en dan kan ik ze kopen en dan gewoonweg weer wachten totdat ze gaan stijgen. In zo'n geval is geduld een schone zaak. Maar dat kan alleen als je naar de lange termijn kijkt.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten