dinsdag 20 juli 2021

Tandvlees

 Nadat ik een grote controle had gehad voor wat betreft mijn tandvlees gevolgd door een dikke vette rekening van zo'n €285 voor diezelfde controle  werd ik zo'n 2 weken later opgeschrikt door een ontsteking onder een kies. Er kwam allemaal viezigheid onderuit.  ik zal je details besparen. Het was goor. 

Afspraak gemaakt en daar ging ik weer, de paradontoloog snapte er niets van. Hoe kan dit? Er was niets te zien geweest tijdens de grote controle waarbij ze pockets opmeten, kijken naar gezondheid van het tandvlees enz. Er komt in ieder geval een hoop gepor, geprik en veel schoonmaakwerk bij kijken. 

Maar nu komt het, hij ging mij voordoen hoe ik met een spuit gel onder de kies moet spuiten. Wattuh? Heb ik dat goed verstaan, moet ik dat zelf gaan doen. Ja, dat moet. Je komt daar niet bij met een tandenborstel en het moet wel schoon. Er werd een spiegel bijgehaald en e.a. werd voorgedaan. 

S'avonds stond ik mijzelf moed in te praten voor de spiegel, vulde de spuit met de gel (hoeveelheid niet groter dan een doperwtje) en toog aan de slag. Mond lichtjes open, wang wegrekken, spuit aan de rand van de kies zetten en vervolgens diezelfde spuit onder de kies duwen en leegdrukken. Een hoop troep en bloed kwam naar boven zetten, ik was gewaarschuwd dat dit zou gebeuren maar het was een shitzooi.

De dagen erna kwam er heel veel troep onder de kies vandaan maar heel langzaamaan is het verbeterd, het tandvlees wordt weer roze en het enige wat er nog onderuit komt is de gel. Ik krijg er handigheid in en het spuiten is onderdeel geworden van de poetsroutine. 

Ik heb tot nu toe hiervoor geen rekening ontvangen van de paradontoloog. Hij vondt het  zelf waarschijnlijk te fascinerend om mij daarvoor er een te sturen. Het is een ongelofelijke hork maar hij is eerlijk, draait er niet om heen en geeft dingen, zoals nu de gel en de spuit gratis weg. Hij heeft mij ooit verteld dat hij e.a. krijgt van fabrikanten dus dat kan dan makkelijk weggegeven worden als de patient daar baat bij heeft. 

Ik en mijn tandvlees is een verhaal apart. 

Ps; gelukkig kreeg ik een groot gedeelte vergoed van de €285 die ik moest betalen voor de grote controle. 



Geen opmerkingen:

Een reactie posten