donderdag 28 maart 2019

Belastingaangifte

Samen met mijn financieel adviseur, (groot woord zo vaak spreek ik hem nu ook weer niet) vulde ik mijn belastingaangifte in. Zo heel veel hoefde we niet te doen en het was binnen een half uurtje gepiept. Vrijwel alles was al ingevuld, het was alleen een kwestie van controleren en een heel klein beetje corrigeren. Waarom deed ik het niet zelf, vroeg hij zich hardop af. Ik durf niet, was mijn antwoord, bang dat ik iets fout invul en/of corrigeer en dan met de gebakken peren zit en dat klopt helemaal vandaar dat ik toch maar bij hem blijf komen. Hij beloofde de rekening iets aan te passen omdat we niet het hele uur hadden volgemaakt. Dit heeft hij enkele dagen later ook gedaan, ik hoefde dus niet het volle pond te betalen. 

Hij is een beetje zoals ik en toch ook weer niet. Hij heeft, denk ik zo'n beetje alle boeken omtrent hypotheekaflossing gelezen en brengt dat nu ook daadwerkelijk in de praktijk. Hij heeft zijn huis verkocht en is gaan huren. Nu zou ik denken, ga kleiner wonen en huur een huis met minder trappen. Ik moest verdorie helemaal naar de zolder voor de  belastingaangifte en dat was 3 trappen op. Hij is een stuk ouder dan ik dus dat had ik in ieder geval toch anders gedaan. Hij vertelde dat hij nog niet wist wat hij ging doen nu hij met (vervroegd) pensioen was. Hij heeft nog steeds zijn kleine vaste klantenkring en heel af en toe geeft hij lezingen voor wat betreft het opbouwen van extra vermogen door het aanschaffen van hoog dividend aandelen.

Hij en zijn vrouw zijn veel meer gaan reizen en daardoor leek een huurhuis hem voorlopig wel de beste oplossing. Binnenkort gaat hij een maand naar Amerika om met een camper kris kras door het hele land te reizen. Mooi toch, dit hoop ik ooit ook te doen. (minus het reizen daar ben ik niet zo gek op) Iets eerder stoppen met werken om vervolgens zelf heerlijk mijn eigen vrije tijd in te gaan delen. Vrijwilligerswerk gaan doen, misschien een kleine part-time baan om contact te houden met de 'buitenwereld' maar dat was het dan ook wel. Toekomstdromen? misschien maar het is altijd leuk om erover te mijmeren.

In het hier en het nu is het een kwestie van het vinden van de balans tussen sparen voor de extra hypotheekaflossing en het genieten terwijl je dat voor elkaar probeert te krijgen. Soms sla ik door en soms gaat het perfect en geniet ik van allerlei kleine en grote dingen. Maar goed ik dwaal af. De belastingaangifte is gedaan en ik moet €46 bijbetalen. Ik zat net boven een bepaalde grens en dat nekte me volgens mijn adviseur. Ach, als het niet meer is of wordt dan betaal ik het graag. (krijg ik met veel moeite uit mijn keel hoor, liever had ik gezien dat dit geld richting mijn, jawel extra hypotheekaflossing was gegaan)

Dat heb ik dus gelukkig weer achter de rug en nu kunnen we weer vooruit kijken.


1 opmerking:

  1. Wij hebben het ook verstuurd via een financieel adviseur een uurtje met zijn tweeën 48 euro.

    BeantwoordenVerwijderen