dinsdag 23 juni 2026

Aandelenstand

 Ik had het er al eerder over in een vorige post. (27 april) Ik hoop dit jaar stabiel in de €6000 te eindigen. Echter momenteel gaat het zo goed dat ik heeeeeeel misschien in de €7000 eindig. (moet alles meezitten) Dit jaar ben ik echter al vrij actief geweest met aankopen, dat wilde ik al heel lang maar op de een of andere manier deed ik het niet of nauwelijks. Niet omdat het niet kon maar omdat ik het vergat, geen zin had en uitstelgedrag vertoonde. Dit jaar ben ik echter actiever geworden. Een aantal verschillende ETF's gekocht en die gaan tot mijn verbazing momenteel zeer goed.

Ik wilde wat minder afhankelijk worden van Amerikaanse aandelen en keek en kijk nu voornamelijk naar Europese ETF's. Die moesten dan wel goedkoop zijn en dividend uitbetalen. Ook moet ik eerlijk bekennen dat ik geen diepgaand onderzoek verricht. Ik vergelijk mijzelf altijd met die (beurs)gorilla die tot ongeveer 2013 bijna elke keer de beurs en de analisten versloeg door simpelweg een stapel bananen te kiezen die dan een aandelenportefeuille moest voorstellen. Hij verloor gedurende ongeveer 10 jaar maar 2 keer ten opzichte van de professionals. (zo goed doe ik het niet maar ik eindig meestal toch in een plus)

In ieder geval dit jaar kocht ik al 3 verschillende Europese ETF's. In totaal waren dat er 45 verdeeld  over 3 verschillende ETF's. Alle drie staan ze op winst (een zelfs al meer dan 30%) en alle drie betalen ze dividend uit. Nu wil ik dit uitbouwen en meer van hetzelfde kopen dus met andere woorden hun aantallen vergroten. Ik ben totaal geen financieel expert en dit is gewoon puur geluk, heel slecht om het zo te doen maar het werkt voor mij. Criteria die voor mij werken zijn als volgt, goedkoop, dividend en het moet het liefst duurzaam zijn voor zover je dat kunt zien. (veel zeggen het maar of het ook gebeurt, ik bedoel hoe controleer je dat als fondsbeheerder) 

Echter ik vergeet nooit dat mijn doel van een stabiel €6000 aandelenportefeuille puur speculatief is, dit kan namelijk binnen 1 dag veranderen. Ik reken mijzelf nooit rijk maar omdat ik het geld niet op korte termijn nodig heb raak ik niet in paniek als het daalt. Wat ik dan wel denk, oohhh die voorheen te dure aandelen/etf's komen nu binnen mijn bereik en dan kan ik ze kopen en dan gewoonweg weer wachten totdat ze gaan stijgen. In zo'n geval is geduld een schone zaak. Maar dat kan alleen als je naar de lange termijn kijkt. 

zaterdag 20 juni 2026

Boodschappen Juni 2026

 28 Mei Nettorama €38,36 Snicker ijs was in de aanbieding, mjammie. Eigenlijk veel te duur maar heel af en toe koop ik als het zoals nu in de aanbieding in. Cake Mix was ook in de aanbieding en ik wil een recept van Insta.gram uitproberen dus ook die gehaald. 

4 juni Nettorama €26,42 Niet heel veel gekocht dat komt omdat ik o.a. uit eten ga volgende week. Weliswaar maar 1 keer maar de rest van de maaltijden zal uit de diepvries komen. Een heerlijke pasta pesto en ik heb nog een bakje roerbak mie met wokgroenten en kipfilet in de vriezer staan. 

11 juni 2026 Nettorama €35,13 De olijfolie was in de aanbieding dus daar een fles van meegenomen. Die blijft wel redelijk lang goed en wordt eigenlijk alleen maar duurder. Ook enkele toetjes in de aanbieding en die leken mij wel lekker dus ook in de boodschappenwagen.

18 Juni 2026 Nettorama €28,63 Werkelijk geen enkele aanbieding die mij interesseerde. Ik had ook niet zoveel nodig omdat ik deze week ook een keer uit eten ging en 2 maaltijden uit de vriezer haalde. De voorraad was dus vrijwel hetzelfde. Volgende week zal e.a. moeten worden gehaald maar goed dat is voor volgende week.

Totale boodschappen kosten voor de maand Juni €128,54 Een goedkope maand maar dat mag ook wel nadat de vorige maand een dure was. 

woensdag 17 juni 2026

Schrikken

Vrijdagochtend werd ik om 06.00 wakker gebeld door mijn moeder. Ze had hartproblemen. Ik had haar gezegd de ambulance te bellen maar dat wou mevrouw niet, het werd de huisartsenpost. Eenmaal aangekomen bij mijn ouders huis had ze de huisartsenpost al gebeld. Ze moest maar even wachten totdat de huisarts aan het werk ging. WAT! 😡

Mijn vader had zichzelf aangekleed, wat hij normaal niet doet omdat dit teveel energie kost en hij dan makkelijk kan vallen. Maar goed, hij had zichzelf aangekleed en was als een moederkloek om mijn moeder heen aan het drentelen. Totaal uitgeput maar zijn vrouw had hem nodig zei hij. De lieverd. Mijn moeder zat nog in haar pyjama en was huilerig. Ze heeft vaker hartkloppingen gehad maar dit was anders zei ze.  

 Direct om 08.00 de huisarts gebeld en het spoednummer ingetoetst. We konden gelijk komen. Terwijl zij zich klaarmaakte probeerde ik mijn broer te bellen, mijn vader heeft dementie en kan niet lang alleen zijn. Ik kreeg hem niet te pakken, voicemail ingesproken maar inmiddels moesten mijn moeder en ik wel richting huisarts. We besloten te gaan zonder mijn vader. Het zou hem teveel worden. Net voordat we de parkeerplaats bij de huisarts op reden belde mijn broer en deelde mee dat hij richting onze vader ging en bij hem zou blijven.

Bij de huisarts kregen we te horen dat ze hartfibrillatie had en dat er toch even in het ziekenhuis naar gekeken moest worden. Maar eerst gingen we langs het ouderlijk huis. Gelukkig was mijn broer inmiddels gekomen en we spraken even kort met elkaar over hoe nu verder.  Alles was nu geregeld, alle belangrijke papieren waren in de tas gestopt en we gingen richting het ziekenhuis.

Daar ging alles vrij vlot, we melden ons, ze kreeg een bed en er werden direct maar liefst 4 buisjes bloed afgenomen. Daarna wachten, veel en lang wachten. Uiteindelijk ging ik lunchen (zolang waren we al aan het wachten) en natuurlijk net op het moment dat ik aan het lunchen was kwam de dokter. Ik weer terug, er werd gekeken of het hartfibrilleren via een shock methode of met medicijnen kon worden hersteld. De dokter moest dit nog bespreken met andere dokters en het wachten begon weer. Ik had zin aan koffie en aangezien mijn moeder niets mocht hebben voor het geval dat ging ik weer alleen naar de lunchroom en ja hoor, je raad het al ik had net de koffie voor mij staan of mijn moeder appte weer, de dokter is er en ik moet aan de medicijnen. 

Ik weer terug. Ze hadden haar al de medicijnen gegeven en ook een broodje kaas want ze had zo'n honger. Nadat ze dat broodje letterlijk en figuurlijk in haar mond had gepropt (zo'n honger had ze) mochten we naar huis maar eerst langs de apotheek voor de medicijnen. Eenmaal thuis was het al behoorlijk gezakt meldde mijn moeder en met een ietwat gerust hart konden mijn broer en ik naar ons beider huizen.

Ik was helemaal gaar, kapot, schoon aan de lat. Eenmaal thuis gekomen ben ik direct onder de douche gegaan en heb een magnetronmaaltijd naar binnen gewerkt. Deze had ik toevallig gekocht omdat ik deze erg lekker vindt en het toevallig net in de aanbieding was, dat kwam nu echt goed uit.  Avonds belde ik nog maar even om te vragen hoe het met haar was maar het ging goed. 

zondag 14 juni 2026

Koffie drinken met moeders

 Elke zaterdagochtend (als ik niet hoefde te werken) ging ik altijd lekker koffie drinken met mijn moeder in de stad. Aansluitend gingen we dan naar de markt voor groente, fruit en een visje. Ze genoot zo van dit kleine uitje. Ik merkte dat met name de laatste 3 maanden dat ze steeds meer smoesjes begon te verzinnen. Te warm, slecht weer, te druk en ga zo maar door. Eigenlijk wist ik het wel, het werd haar teveel. De drukte van het verkeer, ze wordt onzeker op de fiets met al die scheurende idioten om zich heen. Ze is bijna 87 dus ze mag. 

Ik zat te piekeren hoe ik dat zou oplossen en 2 weken geleden op een zaterdag haalde ik haar op om met z'n tweeen gezellig samen koffie te drinken bij de Intra.tuin. In de auto vroeg ze mij waarom ik dit had voorgesteld. Ik trok de stoute schoenen aan en vertelde haar mijn vermoedens. Ze bevestigde al wat ik dacht en ik deelde haar mede dat we dan af en toe dan maar lekker gaan koffie drinken bij de Intra.tuin. Dan maar ergens anders koffie drinken, daar waar de auto voor de deur kan staan zodat we makkelijk en snel binnen kunnen komen en als ze wat van de markt nodig had moest ze dat maar melden. 

We zullen niet elke zaterdag gaan maar ik bedacht mij zo dat 1 x per maand moet lukken. Misschien met een klein beetje afwisseling qua locatie en anders is het dan maar Intra.tuin die overigens heerlijke koffie hebben. Ik ga dus op zoek naar locaties die al vroeg open zijn. 😃 Er zijn ergere dingen om op zoek naar te gaan.

woensdag 10 juni 2026

2e extra hypotheekaflossing 2026

Op 1 juni deed ik een tweede extra hypotheekaflossing. Het was maar liefst €3100. Het scheelt mij iets meer dan €20 per maand. Het gaat nu lekker snel naar beneden. Ik hoef nu 'nog maar' €43.200 en ik hoop dit jaar nog onder de €40000 te komen maar dan moet alles meezitten. 

In ieder geval ga ik er alles aan doen maar tot op zekere hoogte. Het moet niet ten koste gaan van mijn woongenot of leefgenot. Ik ga er niet anders voor leven. Het is zoals het is. Het is heel mooi als het lukt maar zo niet dan is het maar zo, volgend jaar een nieuwe kans. 

Mijn nieuwe maandbedrag is vanaf 1 juli €274,81. Het schiet op, als ik dit jaar nog een grote aflossing doe. Waarschijnlijk aan het eind van het jaar maar misschien doe ik er ook nog eentje tussendoor kom ik uit op zo'n €250 per maand per 1 januari 2027. 

Ik zit te kijken naar 1 januari 2028 als streefdatum om iets minder te gaan werken maar nogmaals, dan moet alles meezitten en het is niet gebeiteld in steen dat het zo moet zijn. Door allerlei omstandigheden kan het later zijn of wel heel misschien wat eerder maar goed dat zie ik dan wel. Het minder werken is dan ook niet gigantisch, een half dagje maar. Ik ben alleen dus ik moet ook rekening houden met mijn pensioen.